Pagina's

FURRY FRIEND TAG

Ruim een jaar geleden kwam Roos bij ons wonen, deze super knappe, lieve en grappige hond die we uit het asiel hebben geadopteerd. Vandaag vertel ik jullie door middel van de 'furry friend tag' wat meer over haar! Ik zag de tag bij Cynthia en dacht; dat is een leuke manier om eens te vertellen over het adopteren van een hond.

Wat is de naam van je huisdier?
Roos! Zo heette ze al in haar 'advertentie' bij het asiel en we vonden het wel een leuke naam. Ook niet geheel onbelangrijk: ze luistert er (enigszins) naar.


Wat voor dier is het en wat voor ras?
Roos is een hond en wat voor ras ze precies is? We'll never know. Op haar paspoort staat kruising Amerikaanse Stafford, en die Amerikaanse Stafford zien we er ook wel in, maar verder wordt er heel wat af gegist over de rest van de samenstelling. Zit er Rhodesian Ridgeback in? Boxer? Viszla? Duidelijk is wel dat haar hoofd niet helemaal Amstaff is, maar een beetje subtieler. 

Hoe lang heb je je huisdier al?
We hebben Roos op 12 november 2014 opgehaald uit het asiel, nog geen week nadat we haar hadden gezien op de website. Vandaag dus 14 maanden!


Hoe heb je je huisdier gekregen?
Mijn man en ik waren al een hele tijd aan het praten en dromen over een hond, ik wilde er eentje uit het asiel, man was daar nog niet helemaal van overtuigd. Tot we Roos tegenkwamen op de site. Man was op zijn werk aan het kijken en ik thuis, zonder dat we het van elkaar wisten - en beiden werden we verliefd op Roos. Die avond bekeken we haar 'advertentie' en filmpje wel honderd keer en de volgende dag maakten we een afspraak. We hadden ons ingesteld op een hele voorzichtige ontmoeting, aangezien Roos het vertrouwen in mensen een beetje kwijt was door alles wat ze had meegemaakt, maar ze sprong gelijk helemaal blij rond en lag binnen een minuut op haar rug om gekriebeld te worden. Nog geen week later kwam ze met ons mee naar huis!

Hoe oud is je huisdier?
Wederom; we'll never know! Ze is ooit door de grootste klootzak op aarde iemand aan een boom vastgebonden en achtergelaten, waarna ze in het asiel terecht is gekomen. Daar hebben ze op basis van haar gebit een gok gewaagd, maar toen wij haar tanden een keer lieten behandelen schenen die er slecht aan toe te zijn, waardoor er een kans is dat ze ouder is ingeschat dan ze is. Wij schatten haar nu op een jaar of 4 - 5, maar kunnen dit niet echt ergens op baseren. Ik hoop maar dat ze nog heel jong is, want dat betekent dat ze nog heel lang bij ons kan zijn! 

Wat zijn een paar gekke (en leuke) dingetjes in de persoonlijkheid van je huisdier?
Hahahaha, heb je even? Toen we met Roos gingen kennismaken werd ons al verteld dat ze een clown is, en dat heeft ze inmiddels meer dan genoeg bewezen. We schieten bijna dagelijks wel een keer in de lach door haar gekke maniertjes. Ze heeft een ontzettend expressief hoofd, grappige oortjes en maakt als ze speelt hele grappige sprongen, soms echt 360 graden in de rondte. Ze ligt heel vaak als een kat op de (rug)leuning van de bank, of juist in de meest onmogelijke posities. En soms ligt ze echt een uur zo te slapen. Ze heeft overigens ook een gekke manier van zitten, net een mensje.

Waar de yogamat is, is Roos. Ook ligt ze vaak met haar vier poten naar voor en naar achter gestrekt op de grond. Ze wordt hé-le-maal wild van lege wc-rollen. Als ze aandacht wil gaat ze achteruit lopen, en dan niet drie passen, nee, heel de woonkamer door. Als ze 's ochtends merkt dat we wakker zijn (ze slaapt aan mijn kant naast het bed) dan staat ze op, loopt naar Man zijn kant, kwispelt heel hard tegen de muur (tok, tok, tok, tok) en springt, als wij het zeggen, bij ons op bed. Dan tijgert ze (ja, dat lees je goed) naar ons toe en geniet van een heerlijke kroelsessie. Ze tijgert sowieso wel vaak. Over de bank, door een flinke stapel herfstbladeren. Gek beest. Ik kan echt een boek schrijven over haar maniertjes! 

Wat betekent de relatie met je huisdier voor je?
Heel veel! Ik werk thuis, dus Roos en ik houden elkaar bijna elke dag gezelschap. Het is veel leuker nu zij er is. We houden echt van haar, ze is een beetje ons 'kind', haha. Het is echt niet altijd makkelijk, want door haar moeilijke leventje heeft ze wel wat gek gedrag soms, maar eigenlijk is ze 98% van de tijd gewoon ontzettend lief, aanhankelijk, gezellig en luistert ze goed. Het voelt ontzettend fijn om zo'n lief dier een fijn thuis te kunnen bieden na alle chaos. Ik weet dat er geen wetenschappelijk bewijs is voor emoties etc. bij dieren, maar soms lijkt het bijna alsof ze dankbaar is. In elk geval ben ik dankbaar dat we dit kunnen doen voor haar.

Wat zijn je favoriete herinneringen met je huisdier?
Als ik terugdenk aan dat eerste moment dat we elkaar hebben ontmoet bij het asiel krijg ik echt een grote glimlach op mijn gezicht. Ze was gelijk zo blij en open naar ons! Maar eigenlijk kan ik verder heel slecht kiezen, want ik geniet van al die kleine dingetjes die ik net ook al omschreef. In de zomer ga ik soms heel vroeg, als de zon net op aan het komen is, met haar naar het strand. Dan is er verder nog niemand en gaan we keihard rennen en spelen, dat is ook heel favoriet. En de uren die we samen op de bank hebben gelegen, dutjes doen onder een kleedje. En dan ineens wakker worden van een lik over je wang (of een stel nagels in je bovenbeen omdat ze ineens opspringt vanwege een geluid). 


Wat zijn de koosnaampjes die je hebt voor je huisdier?
Roosje-malloosje, Rosie, Vriendin en Dobby gebruik ik denk ik het meest. Dobby omdat ze daar écht op lijkt met haar standaard zielige blik en d'r hangoortjes. Maar eerlijk? We hebben ontiegelijk veel koosnaampjes voor haar. We zingen ook liedjes voor en over haar en ze heeft inmiddels een 'eigen' stemmetje. Soms voeren we hele gesprekken met haar... 

Een hond uit het asiel... 
Echt, als je op zoek bent naar een hond (of kat, of ander dier) ga dan alsjeblieft ook eens kijken bij het asiel. Er zitten veel te veel lieve diertjes die een fijn huisje verdienen! Er zijn helaas nog steeds heel veel mensen die zomaar een huisdier aanschaffen zonder te weten wat een verantwoordelijkheid en zorg dat met zich meebrengt. Zulke dieren worden dan na 3 maanden weer weggedaan "want we konden hem niet de aandacht geven die hij verdient." Mijn hart breekt als ik al die lieve koppies zie op de website. Als ik toch een grote boerderij had... 

Weet wel waar je aan begint, niet iedereen is natuurlijk geschikt voor een huisdier, laat staan eentje uit het asiel. Vaak (maar lang niet altijd!) hebben die toch wel een 'probleem', zoals bijvoorbeeld verlatingsangst of niet in de auto durven. Of ze kunnen niet goed met andere honden, of kinderen. Daar moet je je wel goed in verdiepen en ermee om kunnen gaan, maar als jij denkt dat je dat aankunt? Doen! Vaak zijn het 'problemen' die met een beetje begeleiding op te lossen zijn en heb je er verder gewoon een hele leuke hond aan. Er worden helaas nog elke dag ontzettend veel puppies bij gefokt terwijl er zoveel hondjes in een hok zitten te wachten op een lief baasje of gewoon afgemaakt moeten worden omdat niemand ze komt halen. #adoptdontshop 

Wij vonden Roos bij het Haags Dierencentrum, maar er is ook een algemene website waar een overzicht te vinden is van (bijna) alle asiels in Nederland. Verdiep je van te voren goed in je situatie en de situatie van de hond of kat die je eventueel wilt adopteren. Veel asiels nemen gelukkig de tijd om uitgebreid met je te praten voor ze je aan het dier voorstellen, en bieden begeleiding als dat nodig is. Superfijn dat deze mensen er zijn! Geen tijd of ruimte voor een dier? Doneren kan ook! Zelfs met hele kleine bedragen zijn ze al blij, daarmee kunnen ze voor alle lieve diertjes zorgen totdat ze naar een fijn huisje mogen. Wie weet wel bij jou?

Liefs,
Mariët. 


7 opmerkingen:

  1. Wat een mooi artikel en wat een lieve hond. Dat koppie van Roos, om verliefd op te worden! En dan die gekke foto's... Ik heb echt met een glimlach zitten lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schatje en prachtige foto's. Die eerste is zo lief! Mis m'n hondje nu wel.. :(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die eerste foto van Roos is echt prachtig zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind Roos zo'n ontzettend mooie hond! Ik wil al jaren een hond maar mijn ouders niet en als ik (eindelijk) eens uit huis ga heb ik er nog geen tijd voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtig idee om een hondje te adopteren. Volgens mij heeft Roos het ook prima naar haar zin bij jullie. Oh, en wat een mooie foto's! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super mooi en leuk geschreven. Roos is een leuk dier, dat zie je en lees je gewoon. Het is overduidelijk. Zelf hebben wij 2 herplaatsers; 2 Beagles. De ene is 6 en stond op Marktplaats en de ander kwam voorbij op Facebook (was toen nog geen jaar en inmiddels al sinds juli '15 bij ons). Zulke dieren verdienen het gewoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik lees deze blog nu pas. Wat een leuk en duidelijk stuk heb je geschreven. Ik maak van nabij mee hoe lief jullie voor Roos zijn en hoe leuk ze is. Gelukkig zijn er een hoop mensen op de wereld die zich het lot van dieren aantrekken en die alles in het werk stellen om ons een leuk huisdier te bezorgen. Vooralsnog een huisdier heb je voor het leven niet voor even.

    BeantwoordenVerwijderen