Pagina's

THE MADNESS BETWEEN THE GOODNESS


Zoals jullie weten ben ik de laatste tijd veel bezig met social media. Of eigenlijk juist niet: ik deed een detox. Maar voor en tijdens die detox dacht ik er wel veel over na, hield het me wel bezig. Natuurlijk zie ik de positieve kanten en natuurlijk snap ik dat het nu eenmaal bij deze generatie(s) hoort, maar betekent dat dan dat we niet meer kritisch moeten zijn? Voor mij niet. Ik weet ook dat wat ik nu ga schrijven een persoonlijke mening is en als iemand het er niet mee eens is dan is dat helemaal ok. Maar ik wil graag eens uiteenzetten waaróm (het gebruik van) social media me vaak zo tegen de borst stuit en waarom ik wil minderen of in elk geval mijn gebruik wil aanpassen. Ik wil het hebben over the madness between the goodness.


Maar: laat ik wel even positief beginnen.

↠ Zoals ik laatst al vertelde zou ik mijn man misschien niet eens gekend hebben zonder FacebookHij is een collega van mijn zus en zij wilde ons koppelen, maarja... Ik was niet van plan even naar haar werk toe te gaan om me voor te stellen. Awkward! Via Facebook deed zich een grappige kans voor, die ik greep, om een opmerking naar hem te maken en toen ging het balletje rollen. Et voila, een paar jaar later zijn we getrouwd!  

↠ Ook een deel van mijn vrienden ken ik via fora, social media en blogs. Ik vind het superleuk hoe je online veel contact kunt hebben met mensen die je eigenlijk niet eens kent, en hoe dat kan uitlopen op een vriendschap in het offline leven. Bloggers onder elkaar, maar soms ook via Instagram of Twitter.

↠ Natuurlijk zou mijn blog ook niet zijn wat het is zonder social media, evenals mijn fotografie. Het is ook gewoon een prima kanaal om je werk te promoten op een informele manier.

↠ Vaak inspireren dingen die ik tegenkom via social media me om een stuk te schrijven, een bepaald project te starten of me persoonlijk verder te ontwikkelen. Ik vind het ontzettend leuk om gelijkgestemde mensen te 'volgen' en interessante artikelen en stellingen die zij delen te lezen. Het stimuleert me in mijn ontwikkeling en dat is hartstikke positief.

↠ Social media is een effectief platform om belangrijke problemen aan de kaak te stellen en verandering aan te moedigen in de maatschappij.

And last but not least: puppies, yoga, prachtige natuurfoto's, kunst en lekkere recepten. Need I say more?

Het mag duidelijk zijn dat ik stiekem gewoon fan ben van social media. Maar toch ben ik in de afgelopen jaren steeds vaker dingen tegengekomen waar ik niet blij van werd. Waar het dus eigenlijk op neer komt is dat ik veel selectiever moet zijn in welke accounts ik volg, en dat ook niet meer laten beïnvloeden door het feit dat ik iemand toevallig ken, bijvoorbeeld. Of iemand gelijk volgen naar aanleiding van 1 leuke post. Want op die manier groeit dat getalletje gestaag volledig buiten proporties en heb ik elke dag een overdosis informatie.

Op Twitter volgde ik 94 accounts, op Instagram 124, en op Facebook heb ik 192 vrienden en 'vrienden'. Dat betekent dus dat ik dagelijks opmerkingen, hersenspinsels, foto's, reacties, gedeelde artikelen en allerlei andere zin en onzin "binnenkrijg" van 410 mensen! Oké, een gedeelte is misschien een stuk minder actief, dus laten we het drastisch afronden naar 300. Dat is nog steeds ontzettend veel informatie. En dan ben ik iemand die al regelmatig met de bezem door de contacten gaat. Iemand die ik gister sprak volgde ruim 600 accounts op Twitter. Sommige van mijn Facebook-vrienden hebben 550 of zelfs meer 'vrienden'. Wauw.

Het grootste probleem vond ik dus eigenlijk vooral dat ik elke dag een overdosis aan informatie binnenkreeg, waarvan een groot gedeelte ook nog eens informatie was waar ik helemáál niet op zat te wachten. Sommige dingen ronduit madness. Voor mij dan.

↠ Ein-de-loos geklaag over de NS en andere bedrijven. Daar gaat een super negatieve energie van uit waar ik precies -0,98% wat aan heb.

Racistische, seksistische en egoïstische opmerkingen in discussies over allerlei uiteenlopende onderwerpen zoals pieten en vluchtelingen.

↠ Atheïsten die het nodig vinden om wekelijks denigrerende comics en plaatjes te posten over gelovigen.

↠ Vrouwen in allerlei soorten en maten die de behoefte voelen zichzelf zo naakt mogelijk te laten zien en de kijker bijna op te dringen dat mooi te vinden. Kan ik niets mee, maakt me ook een beetje verdrietig.

Een aantal dingen die voor mij madness zijn noem ik hier bewust niet, omdat daar zoveel over te zeggen valt dat ze een eigen artikel waard zijn, maar ik kan nog wel even doorgaan. Om het een béétje kort te houden doe ik dat niet. Wel vraag ik me dus bij heel veel (steeds meer) dingen die ik online tegenkom af: wáárom?

Ja, social media is gaaf, nuttig, vermakelijk en inspirerend, maar het is óók een bron van heel veel trieste dingen, een broedplaats voor onzekerheid en vergelijkingsdrang. Een overdosis aan informatie waar je in veel gevallen niets aan hebt, en waar we met z'n allen steeds meer tijd aan kwijt zijn. En daarvoor wil ik waarschuwen.

Natuurlijk deel je zelf in wie of wat je volgt en liggen ieders interesses anders, maar om het een beetje leuk en behapbaar voor je hersenen te houden en te zorgen dat je waardevolle tijd er niet zomaar door opgeslokt wordt druk ik je op het hart: Wees selectief. Denk goed na over wat je zelf deelt. En over wie je volgt en waarom. Vraag jezelf tijdens je dagelijkse rondje(s) social media af: krijg ik hier positieve energie van? Of doet het me niets / frustreert het me? 

Find the goodness between the madness. 

Liefs,
Mariët. 

4 opmerkingen:

  1. Ik ben het helemaal met je eens! Er zijn zoveel (grote!) voordelen aan het internet, maar die negativiteit die je daardoor stiekem steeds meekrijgt wil ik liever ook missen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi artikel (alweer) Mariet. Ik vind het altijd heel inspirerend om je posts te lezen, ik ben zelf 21 dus zit precies in één van de "social media" generaties en dat vind ik vaak best lastig omdat de meeste van mijn leeftijd bezig zijn met het plaatje naar buiten toe dat "perfect" lijkt waardoor ik vaak aan mezelf begin te twijfelen, super stom natuurlijk maar ik betrap mezelf er vaak op.

    Heb je misschien tips om me niet zo onzeker te voelen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Leena, dankjewel voor je compliment. Ik vind het hartstikke goed dat je je realiseert dat je bij de social media generatie hoort en dat het plaatje naar buiten toe perfect LIJKT. Dat zegt al genoeg; het is vaak helemaal niet zo ideaal als iemand doet voorkomen. Wat ik altijd een mooie uitspraak vind is:

      Don't compare your behind the scenes with someone else's highlight reel. Van jezelf krijg je ALLES mee. Elke gedachte, elk moment dat je je even wat minder voelt etc. naast ook alle goede momenten. Van anderen (online) zie je alleen de goede momenten, de positieve vibes en de mooiste plaatjes. Dat is natuurlijk geen eerlijke vergelijking, dus probeer dat ook vooral niet te doen.

      Ga eens heel goed nadenken over wat jou echt jou maakt, wat jouw talenten en positieve kanten zijn. En dat kunnen hele kleine dingen zijn, zoals bijvoorbeeld; ik maak mijn vriendinnen vaak aan het lachen. Of; ik kan goed tekenen. En onthou dat je ondanks al die dingen die je soms stom vind aan jezelf gewoon net als ieder ander een mens met ups and downs bent.

      Als je echt last hebt van je onzekerheid en het belemmert je in je dagelijks leven, dan is het misschien een goed idee om een keertje iemand te zoeken om mee te praten. Dat hoeft echt niet gelijk een psycholoog te zijn als je dat een beetje eng vindt, maar bijvoorbeeld een life coach. No shame in that! Ik kan het alleen maar aanraden.

      You are awesome!

      Liefs,
      Mariët.

      Verwijderen