Pagina's

SOCIAL MEDIA DETOX

Het lipje van mijn Yogi Tea theezakje vanmorgen zegt: "Act. Don't react." So here goes. Ik heb een verslaving.


Op 11 december installeerde ik de app 'Menthal' op mijn telefoon om bij te houden hoe veel tijd ik op mijn telefoon doorbreng. De afgelopen week (en daar zat een dag bruiloft fotograferen bij, waarop ik amper mijn telefoon gebruik) alleen al heb ik in totaal 1 dag, 1 uur en 48 minuten mijn telefoon gebruikt. Ik heb 934 keer mijn telefoon aangetikt om te kijken of ik meldingen had (of om te kijken hoe laat het is, dat ook) en ik heb 'm 499 keer daadwerkelijk ontgrendeld en gebruikt.

Dat betekent dat ik (ongeveer, rekenen is niet mijn sterkste punt as we all know) gemiddeld elke 6,2 minuut op mijn telefoon heb gekeken. Wow.

Waarom ik dit besloot bij te houden? Ik overwoog een social media detox - en weet nu zeker dat ik die 'nodig heb'. Ik wil kijken wat het met me doet als ik minstens een week geen social media gebruik. Na dit geplaatst te hebben verwijder ik alle apps van mijn telefoon en alle links naar social media uit mijn bladwijzerbalk op mijn computer. Als het nodig is kan ik het programma 'SelfControl' gebruiken om te zorgen dat ik niet eens op de websites kan komen als ik het toch probeer.

Niet meer zodra ik wakker ben het eerste uur kwijt zijn aan scrollen door twitter, facebook en instagram. Niet meer het laatste uur voor ik ga slapen kwijt zijn aan scrollen door twitter, facebook en instagram. Niet meer elke 6 minuten op mijn telefoon kijken en een dag van mijn week kwijt zijn aan staren naar mijn telefoon. Het gaat me steeds meer tegenstaan. Veel tweets, facebookberichten en Instagram foto's die langskomen vind ik helemaal niet leuk of zelfs ergerlijk, en ik vraag me af waarom mensen in vredesnaam de behoefte voelen om dat soort dingen online te delen.

Waarom ik ZELF de behoefte voel om bepaalde dingen online te delen? Van sommige dingen snap ik het, maar wow... Wat is er veel bullshit te vinden online. Wat ben ik het oneens met een hoop dingen, en wat blijf ik dan toch veel tijd verspillen met het kijken ernaar. Wat is het eigenlijk raar dat ik zoveel tijd doorbreng met het kijken naar geënsceneerde plaatjes van mensen die ik (in de meeste gevallen) niet eens ken, terwijl ik zelf zo'n prachtig leven heb.

Ik voel de behoefte om nu al allerlei ideeën en conclusies te delen omtrent dit onderwerp, maar daar wacht ik mee tot ná de detox. Wie weet wat voor inzichten daar allemaal nog uitkomen.

Dus. Een social media detox. Minstens een week lang geen social media. Ik heb er zin in! Heb je me nodig? E-mail. En; je schijnt met zo'n telefoon ook te kunnen bellen. Superhandig!

Liefs!

6 opmerkingen:

  1. Oeh. Ik ben heel benieuwd hoe het je vergaat! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Succes! Ben benieuwd hoe je het gaat bevallen.
    Ik deel je mening! Misschien moet ik het ook eens overwegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat zal je goed bevallen! Ik heb ook zo mijn momenten. Ik kan nog steeds een uur lang in bed liggen 's ochtends en m'n tijd aan social media verdoen, maar op een avondje met vriendinnen raak ik mijn telefoon gerust helemaal niet aan. En mobiel internet zet ik wel eens expres uit :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klinkt als een hele interessante app, ik kan hem helaas niet vinden!
    Succes met deze week!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel veel succes (al lees je dit natuurlijk pas achteraf)! Ik denk dat het je best bevalt, lijkt mij eigenlijk best relaxt. Maarja, ook ik kijk heel vaak gewoon ook uit gewoonte 'even' op mijn mobieltje... Ik ben benieuwd naar je verhalen er over!

    BeantwoordenVerwijderen