Pagina's

SOCIAL MEDIA DETOX - THOUGHTS


Een week geleden kondigde ik een social media detox aan. Inmiddels is de week voorbij en deel ik mijn gedachten met jullie! Ik heb een soort dagboek bijgehouden en deel vandaag wat conclusies.


DAG ÉÉN

Zojuist de aankondiging van mijn detox op alle kanalen gezet en alle apps verwijderd van mijn telefoon. Instagram, Facebook, Twitter, maar ook Pinterest en Bloglovin'. De 5 apps waar ik bij elk social media rondje standaard op klikte. Direct daarna ging ik wandelen met Roos en ik voelde mijn telefoon branden in mijn zak - er zijn vast reacties op de aankondigingen. Ja, het is écht een verslaving. Ben benieuwd naar de rest van de week! De laatste tijd heeft het me zo bezig gehouden hoe raar social media eigenlijk is. Natuurlijk zie ik er ook de voordelen van in en beleef ik er plezier aan, maar het slokt op de manier waarop ik het deed zó veel tijd op.

Ik heb zo'n vermoeden dat alleen Instagram, Bloglovin' en Pinterest terugkomen na de detox. Het visuele, want ik hou nu eenmaal van mooie plaatjes kijken. Maar ik heb de accounts die ik volg al wel drastisch gefilterd, en ben van 124 naar (ik geloof) 40 gegaan (ik kan het natuurlijk niet checken nu, haha). En van 54 blogs volgen via Bloglovin' naar 14. Niet meer mensen volgen puur omdat ik ze ken of aardig vind - dat betekent namelijk niet dat ik hun feeds ook interessant vind en daar zoveel tijd aan kwijt wil zijn. En nog zoiets wat ik mezelf wil afleren - op dat vergrootglas klikken bij Instagram als ik door m'n feed heen ben. Want dáár kom ik de allermeeste bullshit tegen waar ik me aan erger. De zoveelste hipster met een leuke trui en een fancy rugzak, uitkijkend over een meer en naaldbomen. De zoveelste yoga pose. Wat voegt het toe aan mijn leven om daar naar te kijken? Vooral het eindeloze delen van zo naakt mogelijke lichamen, dun of juist curvy of SUPER curvy. Why the need to show the whole world your body and practically force them to think of it as beautiful? Meh. Maargoed, daar had ik al een artikel over geschreven. Op naar de orde van de dag.

DAG TWEE

Gisteravond appte een vriendin me: "Ben je nog wel op Whatsapp?" Vervolgens stuurde ze me iets heel moois en hadden we een interessant gesprek over o.a. social media. Ik keek nog steeds erg veel op mijn telefoon gister, maar hey, het is de eerste dag. En door dit gesprek realiseerde ik me dat ik het niet eens zo erg vind als ik veel (het moet wel minderen) tijd op mijn telefoon doorbreng als het kletsend met vrienden is. Dat vind ik geen tijdverspilling. Deze detox doe ik vooral omdat ik even los wil zijn van social media en alle gekte die daarop te zien is.

Stiekem had ik Bloglovin' nog wel een beetje verstopt op mijn telefoon staan, omdat blogs niet echt onder social media vallen en ik het wel leuk vind om af en toe nog wat te lezen, maar toen ik vanmorgen wakker werd merkte ik dat ik gelijk mijn telefoon pakte en daar weer te veel mee bezig was. Dus; die app gaat er ook hélemaal af. Niet alleen van mijn homescreen.

Door het lezen van Big Magic van Elizabeth Gilbert besef ik steeds meer dat ik gewoon moet DOEN. Ik kreeg ineens een idee voor een doodle van een paard en ben het dus ook maar gewoon gaan tekenen. Hop. Met permanent marker en fineliner getekend op een velletje printpapier en toen ingescand en kleur gegeven in Photoshop. Heerlijk om te doen! Voor dit soort kleine dingen nam ik nooit de tijd omdat ik de vrije momentjes opvulde met social media.

DAG DRIE

Mijn telefoon had ik vannacht in de keuken aan de lader gelegd in plaats van naast mijn bed. Lekker rustig opstaan, eerst even lekker met Roos door het bos wandelen, een smoothie maken... En dan eens kijken: 2 mailtjes en 3 whatsapp-berichtjes. Nu zit ik achter de computer en ligt m'n telefoon nog steeds in de keuken. Beter; zo voel ik niet steeds de drang om even dat scherm aan te tikken.

Ergens vind ik het ook wel fijn dat niemand weet wat ik uitspook behalve de mensen met wie ik het uitspook. Niet meer van elk lekker hapje of drankje een foto delen, met iedereen die ik zie een selfie maken en delen, geen foto's tijdens een strandwandeling of yoga.

DAG VIER

Dit bevalt prima! Het fijnste? Dat ik alleen informatie binnenkrijg waar ik zelf om vraag. Ik zit echt nog wel eens op het internet om dingen te lezen en op te zoeken, maar alleen wat ik zelf kies. Niet meer keer op keer scrollen door allemaal foto's en meningen en dingen waar ik niet op zit te wachten. Facebook mis ik totáál niet, Twitter wel een klein beetje. Wel merk ik op dat ik dat vooral denk op momenten dat ik zelf bijvoorbeeld een goeie grap maak, of heel hard moet lachen om iets wat iemand anders zei... Dat wil ik dan delen op Twitter. Goed moment om me af te vragen waarom? Waarom wil ik zoiets op Twitter delen? Het is toch nooit grappig als je er niet bij was. Het voegt helemaal niets toe, de grap was toch al goed en ik heb al gelachen. Let's leave it at that. 

DAG VIJF

Kerst! M'n dagen voelen nu vrijer, gevuld met fijnere dingen, die me een goed gevoel geven. Lezen, audiobooks luisteren, wandelen, genieten van Roos en Man, uitgebreid koken, tijd doorbrengen met vrienden en familie, schrijven, tekenen... I! Love! This! Ik moest echt even afkicken en merk dat ik nog steeds af en toe uit gewoonte mijn telefoon aantik terwijl er echt niets anders op te zien is dan de tijd. Ik ben mijn horloge vanaf dag één weer gaan dragen en kijk steeds vaker daar op voor de tijd i.p.v. mijn telefoon. Vanmiddag en vanavond vier ik kerst met mijn familie, en ik denk erover mijn telefoon thuis te laten. We zijn toch allemaal bij elkaar! En voor "noodgevallen" heeft Man zijn telefoon bij zich.

DAG ZES

Gister inderdaad mijn telefoon thuisgelaten, we waren vanaf 14.30u tot 01:30u van huis en ik heb m'n telefoon maar op 1 moment gemist - toen ik een foto wilde maken van de cocktail die ik had gemaakt en van Roos die heel schattig onder de kerstboom lag. Dat hebben we toen maar met m'n zus d'r telefoon gedaan. Verder echt een fantastische kerst gehad met de leukste en liefste mensen, heerlijk eten en heel veel lol en leuke spelletjes. Niet dat dat voorgaande jaren niet zo was, maar ik was toch minder afgeleid en 100% aanwezig. Ik denk dat ik dat vanavond, wanneer we kerst vieren bij mijn schoonouders, gewoon weer doe.
DAG ZEVEN

De laatste dag alweer! Een hele rustige dag ook, aangezien ik al twee dagen mijn stem kwijt ben. Ik zou naar de bios gaan, maar ben thuis gebleven en heb samen met m'n zus gegeten en een film gekeken op de bank. Ook wel eens lekker. Telefoon? Amper aangeraakt. En aan nog zo'n doodle begonnen, maar niet helemaal tevreden. Deze ga ik opnieuw doen, maar wat is dit heerlijk!




DAG ACHT - CONCLUSIE

De week is voorbij: tijd voor wat conclusies.

► Loved. It.
► Gaan we vaker doen.
► Ik heb niks gemist.
► Ik leef nog.

Oké, nu zonder gekkigheid.

► Naarmate de dagen vorderden keek ik steeds minder op mijn telefoon. Het was een goed idee om het nu te doen, want ook met kerst was het super fijn. We hebben twee heerlijke dagen gehad met familie. Op eerste kerstdag had ik 'm niet eens bij me, op tweede kerstdag had ik 'm gewoontegetrouw wel in mijn tas gegooid en is hij er alleen uit geweest omdat we 30 seconds wilden spelen.

► Ik heb in deze week, naast m'n gewone bezigheden, drie boeken gelezen / geluisterd (drie!), anderhalf doodle gemaakt en drie teksten geschreven. Ook ben ik begonnen aan een workbook en heb ik eindelijk een oplossing gevonden voor iets waar ik niet uit kwam. Lekker (en leuk) productief, weer meer creatief bezig omdat ik minder werd afgeleid.

► Ook heb ik natuurlijk heel veel nagedacht over social media (en er ook over gelezen in één van die boeken) en kwam ik elke keer weer tot de conclusie dat ik een groot gedeelte ervan helemaal niet in mijn leven wil hebben. Sommige aspecten ervan vind ik geweldig, ik bedoel: ik zou een aantal van mijn beste vriendinnen niet kennen zonder social media en fora en had mijn man misschien wel nooit ontmoet zonder Facebook. [Hij is een collega van mijn zus en zij wilde ons koppelen, maarja... Ik was niet van plan even naar haar werk toe te gaan om me voor te stellen. Awkward! Via Facebook deed zich een grappige kans voor die ik greep om een opmerking naar hem te maken en toen ging het balletje rollen. Et voila, paar jaar later zijn we getrouwd!] Maargoed, andere aspecten ervan vind ik juist eigenlijk heel vreemd en ook een beetje zorgwekkend. Daar wil ik nog een apart artikel over schrijven.

► En nu? Het plaatje bij de mededeling zei; AT LEAST a week... Ik heb dan ook besloten om vandaag wel weer Instagram te installeren (mét drastische vermindering en filtering van accounts die ik volg), maar de rest lekker te laten zoals het is. Facebook, twitter, bloglovin' en Pinterest blijven van mijn telefoon verwijderd en ga ik voorlopig alleen op de computer gebruiken. Of gewoon niet. Al ben ik wel van plan deze week ook op al die accounts even flink te gaan filteren. No more information overload. Verder ga ik gewoon lekker door met dat werkboek (Danielle LaPorte) en alle andere activiteiten waar ik zo blij van werd deze week.

Zou jij dit ook willen proberen? Wat denk je dat jij het meest zal missen?

Liefs, en een fijne jaarwisseling alvast!


15 opmerkingen:

  1. Ik betrap mijzelf er ook vaak op dat ik wéér met mijn telefoon in de hand zit en de sociale media afstruin. En waarom eigenlijk? Heel veel tijd gaat verloren door iets waar ik toch niet altijd blij van word. Denk dat het sowieso goed is om facebook van mijn telefoon af te gooien: wat een onzin allemaal. In het nieuwe jaar ga ik zeker ook eens zo'n week houden en eigenlijk weet ik zeker dat ik dan aan veel meer leukere dingen toe kom.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gek hé, dat je het zo mindless doet allemaal. Voor je het doorhebt zit je weer op je telefoon te kijken. Wat leuk dat je het ook een keertje gaat proberen! Ben benieuwd naar jouw ervaringen.

      Verwijderen
  2. Ik ben eens een weekend offline geweest en dat beviel goed, daarna probeerde ik wekelijks 1 dag offline te zijn maar dat is langzaam aan verdwenen. Social media slokt je inderdaad helemaal op en als je dat niet meer bekijkt dan heb je zeker weer tijd voor de dingen die je zo graag doet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een goed idee om elke week 1 dag offline te zijn! Zullen we 'm samen weer invoeren? Doe ik het ook! Vroeger heb ik dat ook wel eens geprobeerd - echt 1 dag die telefoon helemaal uit. Toch heb ik dan zo'n gekke angst dat toevallig NET die dag iets gebeurt met iemand die me dierbaar is, en ik dat dan niet op tijd hoor ofzo. Maargoed, als je je internet van je telefoon uitzet kom je al een heel eind.

      Verwijderen
    2. Ja gaan we doen! Internet uit is al 90% van de inkomende prikkels dus dat scheelt sowieso :)

      Verwijderen
  3. Super fijn om te lezen seg! Ik ga dit ook doen :) .
    Jullie ook een fijne jaarwisseling, geniet ervan!

    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen, weet je al wanneer je het gaat doen?

      Verwijderen
  4. Het is echt bizar hoeveel tijd je hier aan kwijt bent.
    Het zou goed zijn om hier ook eens aan te gaan doen. Gelukkig heb ik een hoop appjes al niet eens geïnstalleerd op mijn telefoon. Het posten van berichten heb ik zelf al een heel eind terug gebracht. Wie zit er nu te wachten op al die selfies en mededelingen van mij haha.
    Behalve mijn blog berichte. Die spam ik graag.
    Fijn dat het je is bevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yes, heel bizar. En vooral hoe ongemerkt het eigenlijk gaat. En ik herken die uitspraak helemaal; wie zit er nou te wachten op mijn selfies en mededelingen? Beter nadenken over wat ik posts is ook zeker een goed voornemen.

      Verwijderen
  5. Wow, dit klinkt echt fantastisch en heel erg fijn en relaxed. Ik ben erg benieuwd naar wat voor werkboek dat is. Ga het even googelen, maar ik zou het ook leuk vinden als je er meer over zou kunnen vertellen :) liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga je even appen, ben tot nu toe ontzettend enthousiast namelijk!

      Verwijderen
  6. Interessant om dit te lezen :-) ik vind social media wel fijn maar dat is eigenlijk omdat ik alleen Instagram gebruik en dat is erg prettig voor inspiratie en zo. Maar soms merk ik inderdaad dat ik kijk om te kijken - terwijl je op die momenten veel nuttiger dingen kan doen. Ik wil dit ook wel eens proberen, lijkt me interessant om te zien hoe het gaat. Liefs Sjoukje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je het ook gaat proberen Sjoukje! Ben benieuwd wat jij ervan vindt. Het is inderdaad vaak kijken om het kijken, soms scroll ik en dan zie ik niet eens echt wat er staat. Vreemd fenomeen.

      Verwijderen
  7. Het enige wat ik bewust wil verminderen is mijn gedrag om facebook te vaak te checken. Ik post nauwelijks iets maar kijk wel vaak of anderen posten. Zo niet nuttig! En mijn instagramfeed zou ik eens moeten filteren, kost me zoveel tijd alles door te scrollen tot waar ik was. Verder gebruik ik geen twitter of pinterest of bloglovin dus dat vind ik prima. Ik laat ook vaak mijn telefoon thuis en dan mis ik m gelukkig ook niet. Wat misschien ook te maken heeft met het feit dat ik alleen wi-fi heb en geen databundel, ben ik sowieso sneller offline dan anderen :)
    Fijn om te lezen hoe goed het jou bevallen is. En die doodle van een paard.. WAUWWW die is echt heel gaaf!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw, mooi hoor dat je het zo intens en leuk beleefd hebt. Fijn om te lezen dat het zo bevallen is, you go girl ;)

    BeantwoordenVerwijderen