Pagina's

HOW ARE WE OKAY WITH THIS?

Vorige week hadden we een kerstdiner bij vrienden en dus zaten Man en ik in de auto daarheen, waarbij we langs een billboard kwamen met bovenstaande foto erop. Ik zag het, verbaasde me er flink over en het liet me niet meer los. 

Toen ik het alleen nog uit de verte zag dacht ik dat het misschien een reclame voor lingerie was - zij het een slechte, aangezien het een zeer simpel basic setje is waar geen enkel detail op te zien is. Of misschien een reclame voor een of andere sexy beurs? Een zonnebank misschien? Nope. Het is een reclame voor 'nature friendly' cosmetics. Zie jij ergens cosmetica? Of een gezicht met daarop cosmetica? Het enige wat er te zien valt is een grotendeels naakte vrouw, in een seksueel prikkelende positie, op een boom die notabene DOOD is. Snap jij het? Terwijl het juist een merk is dat op andere gebieden goeie stappen zet: nature friendly, niet testen op dieren etc. Waarom dan zo'n keuze voor een billboard?

Natuurlijk wist ik al lang dat 'sex sells' en dat vrouwen (en soms ook mannen) hierin gebruikt worden als aandachttrekker. Het werkt blijkbaar, dus vind ik het vanuit een zakelijk oogpunt gezien vrij logisch dat bedrijven ervoor kiezen om het te gebruiken. Maar, maar maar... vanuit menselijk oogpunt, vanuit mijn eigen oogpunt zit dit me echt behoorlijk dwars. Waar sláát dit op? Ik heb er gewoon geen woorden voor.

Al mijn hele leven heb ik een hekel aan reclames. Je slaat een tijdschrift open en moet eerst 4 pagina's met zwaar gephotoshopte huidjes, antirimpelcrèmes en dieetpillen doorworstelen voordat je überhaupt bij de inhoudsopgave bent. Op de radio wordt met de grootste bombarie allerlei informatie naar je hoofd geschreeuwd en ook op t.v. flitsen de beelden en de herrie je om de oren. Natuurlijk kan je ervoor kiezen dit allemaal zoveel mogelijk uit de weg te gaan, zoals ik dus al jaren probeer... Maar om sommige dingen kun je niet heen. En om eerlijk te zijn kon ik deze reclame dus echt niet negeren of vergeten. En dit artikel gaat niet over dit merk, want helaas is deze poster slechts één van de miljoenen en miljoenen voorbeelden. Het is zwaar ongepast. Wat als ik een dochter had en ze zou dit zien? Wat zou dat met haar doen? Wat heeft het met mij gedaan om mijn hele leven dit soort dingen te zien?

'Toevallig' kwam ik kort daarna deze trailer tegen, van de documentaire MissRepresentation, die ik vervolgens ook keek. Om te huilen. Hoe treurig is het dat het doel van reclames is om ons slecht over onszelf te laten voelen zodat we meer en meer gaan kopen? Hoe treurig is het dat het vrouwenlichaam zo respectloos uitgebuit kan worden zodat we meer en meer gaan kopen? Op een interne memo binnen het enorme bedrijf Walt Disney stond:

"We have no obligation to make history, we have no obligation to make art, we have no obligation to make a statement. To make money is our only objective.

Dit maakt me zo verdrietig. Want de gemiddelde (jonge) mens spendeert ZO ongelooflijk veel tijd achter de t.v., luisterend naar de radio, lezend in tijdschriften of op social media. En via al die media komt voor het grootste gedeelte dit soort bullshit binnen. Worden onrealistische verwachtingen gecreëerd, worden we beïnvloed op een manier die problemen veroorzaakt in the long run. 
Do we care? Nope, as long as we're making money we don't.  



Jaar na jaar na jaar werden er onderzoeken gedaan naar de schrikbarende negatieve effecten van de media en adviezen gegeven vanuit psychologische instituten, nee, er werd zelfs gesmeekt om iets te doen aan dit probleem, maar zijn er veranderingen doorgevoerd vanuit de politiek? Nee. En ondertussen moeten bedrijven steeds meer schokkende dingen doen om nog op te vallen in deze wereld vol schokkende beelden.

En dit probleem strekt zich nog veel verder uit dan alleen de media. Kijk de documentaire, tot en mét de aftiteling. Echt. Hij staat op Netflix. En er is er ook eentje over mannen - The Mask You Live In. Kijk het. Boycot media die dit soort dingen promoot. Maak jezelf en de mensen om je heen bewust van dit probleem, want alleen wij kunnen dit veranderen.

How are we okay with all this? 

History will have to record that the greatest tragedy of this period of social transition was not the strident clamor of the bad people, but the appalling silence of the good people.
– Martin Luther King, Jr.

Liefs,
Mariët.

5 opmerkingen:

  1. Wauw, sterk artikel, moet dat maar eens gaan kijken. Probeer mezelf zoveel mogelijk af te sluiten van dat hele consumptiemaatschappij, maar toch, ook ik doe mee aan Partnerprogramma Bol.com en heb Google Adsense op mijn blog staan... We leven in een gekke wereld. Blijf bij jezelf :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Behalve dat ik het zelf zoveel mogelijk vermijd (heb zojuist na het schrijven van dit artikel een tijdschrift abonnement opgezegd) omdat het me onrustig maakt, heb ik op zich niets tegen het maken van reclame. Dat doen we bijna allemaal wel en is ook logisch als je iets wil verkopen - maar je hebt reclame maken en je hebt choqueren en seksualiseren, denigreren, misbruik maken en het hebben van een verkeerde invloed op de lange termijn en daar als bedrijf gewoon geen fluit om geven; als je maar geld binnenharkt. Zit een groot verschil in.

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo eens met jouw woorden! Inderdaad.. te triest voor woorden en meer mensen zouden zich hierover moeten uitspreken eigenlijk.. zoals Dr. M. Luther King zegt.. het is de stilte of het zwijgen van de meerderheid wat eigenlijk erg is..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo eens met jouw woorden! Inderdaad.. te triest voor woorden en meer mensen zouden zich hierover moeten uitspreken eigenlijk.. zoals Dr. M. Luther King zegt.. het is de stilte of het zwijgen van de meerderheid wat eigenlijk erg is..

    BeantwoordenVerwijderen