Pagina's

HOLIDAYS

De feestdagen... Altijd weer een bron van vreugde, gezelligheid en warmte maar toch ook wel een beetje stress. Want wát moeten we in vredesnaam maken voor het kerstdiner? En hoe gaan we ooit op tijd alle cadeautjes kopen? En wat doen we áán? En wat zijn het toch een dure dagen en wat eten we toch weer veel te veel en wat gaat het toch weer snel voorbij. Herkenbaar? Misschien kunnen we het dit jaar een beetje anders doen.


BE PRESENT
We hebben inmiddels vaak genoeg gehoord dat we veel te vaak op onze telefoon zitten en dat dat niet goed voor ons is. Daar ga ik echt niet teveel op in want ook ik ben blij met mijn telefoon en wat ik er allemaal mee kan (Instagram ftw), maar zo rond de feestdagen is het misschien wel een idee om hem eens echt even helemaal weg te leggen. Vaak brengen we deze dagen door met familie, soms ook met mensen die je verder niet zo vaak ziet, dus laten we eens écht aanwezig zijn. En niet, via Instagram, bij de kerstavond van iemand anders, die je eigenlijk niet eens kent.

Geniet van de mensen om je heen. Help ze ergens mee. Speel een spelletje met ze. Luister naar hun verhalen. Vertel je eigen verhalen. Be present.

WRAP SOMEONE IN A HUG
Dit kan een letterlijke knuffel zijn, een arm om iemands schouder, of gewoon een luisterend oor. Voor sommige mensen zijn de feestdagen pijnlijk, omdat ze iemand missen. Geef diegene eens een knuffel. Of die ander, gewoon omdat je van 'm houdt. Of je nu wel of niet aan cadeautjes doet, een knuffel kan altijd. Gewoon, omdat knuffelen gratis is en ook gewoon heel fijn.

SEND PEACE

Ruzie maken? Iemand (misschien alleen in gedachten) belachelijk maken omdat hij of zij niet zo goed kan koken, of niet zulke dure cadeautjes kan betalen? Die ene persoon express géén kaartje sturen omdat hij 2 jaar geleden die rotopmerking maakte? Doe maar niet. Send peace. Stuur gewoon een lief kaartje. Vergeef elkaar. Accepteer iedereen zoals hij of zij is en focus op wat écht belangrijk is; vrede, gezondheid, liefde, samenzijn.

DONATE FOOD

Nee, we kunnen niet met z'n allen soep uitdelen bij het Leger des Heils, maar we kunnen wel op onze eigen manier een steentje bijdragen. Doneer eens een voedselpakket, dat kan online of via de voedselbank of een vluchtelingenstichting. Of kook een gang voor het kerstdiner voor minder bedeelden in je plaatselijke kerk of buurthuis. Of nodig eens iemand uit bij je kerstdiner die anders alleen thuis aan een magnetronmaaltijd zit. Of breng iets lekkers langs bij mensen die tijdens de feestdagen moeten werken. Delen voelt zó fijn!

MAKE LOVE

We roepen altijd dat de feestdagen draaien om liefde en samenzijn, maar zullen we dat dan dit jaar ook eens écht het middelpunt laten zijn? Het maakt niet uit als je gewoon een spijkerbroek draagt in plaats van een chique jurkje. Het maakt niet uit als je dit jaar geen cadeautjes kunt betalen. Het maakt niet uit als je geen haute cuisine kerstdiner op tafel kunt toveren, gewoon een patatje is ook goed. Als we maar samen zijn. Als we maar lachen. Als we maar vergeven. Als we maar liefhebben.

BE THE LIGHT

Leuk hoor, al die versieringen in en rond het huis - maar wedden dat jij nog veel meer kunt stralen? Door al deze dingen mee te nemen in je beleving van de feestdagen, bijvoorbeeld. Geloof in jezelf, wees lief voor jezelf en doe hetzelfde met de mensen om je heen. Maak er een sport van om een lichtpuntje te zijn. Om een glimlach op iemands gezicht te toveren. Om behulpzaam te zijn.

Enne... Dit alles hoeft natuurlijk niet alleen rond de feestdagen op je to do list te staan. Misschien zijn het wel perfecte goede voornemens voor het nieuwe jaar? Misschien wel belangrijker dan het afgezaagde 'afvallen, sporten, gezonder eten'? Think about it. Wat zou jij kunnen doen om de feestdagen én het komende jaar een beetje mooier te maken?

Liefs,
Mariët.


11 opmerkingen:

  1. Wat een mooi stuk heb je geschreven! Ik ben het er helemaal mee eens. Ik probeer sowieso meer te genieten van alle dingen om mij heen. Meer aandacht vind ik daarbij een hele mooie gedachte :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hele mooie blog en inderdaad genoeg stof tot nadenken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo waar! Heel veel mensen zijn door de crisis met beide benen op de grond gezet. Maar dat heeft velen van ons ook geleerd weer te genieten van de kleine dingen. Met jouw blog straal je blijheid uit en zo schijnt jouw lichtje naar ons! Fijne dagen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aaaah.. wrap someone in a hug! Das zo lief haha! Ik wil ook gewoon lekker genieten van de feestdagen. De gezelligheid van al die lieve mensen om me heen, dat is voor mij ook wel echt waar het om draait! Heel leuk stukje en wat een gave afbeelding ook! X

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig! Je kan nooit genoeg doen voor een ander.
    Ik wil deze vakantie heel graag minstens 1 dag vrijwillegerswerk gaan doen. Deze puntjes hou ik ook zeker in mijn hoofd voor het komende jaar :). Ik wil ook minder streng zijn voor mezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit vind ik echt een bijzonder goede les voor de aankomende dagen. Dankjewel voor voor het inspireren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi gezegd idd! Zouden we eigenlijk altijd zo moeten doen. Let's just do that! :D

    BeantwoordenVerwijderen