Pagina's

CITYTRIP | BILBAO

Een tijdje geleden kwam de vraag van mijn ouders of we het weekend van 7-8-9 november vrij wilden houden in onze agenda's. Voor een verrassing. Als brave kinders deden we dat natuurlijk allemaal, en al snel werd duidelijk dat we een weekendje weg zouden gaan met z'n allen. Maar... We mochten niet weten waarheen.

Alleen de weersvoorspellingen kregen we vlak van te voren opgestuurd en twee tips: een foto van een puppy en eentje van Sylvester Stallone. Allerlei opties kwamen voorbij, vertrekkende vluchten van die datum werden gecheckt en naast de weersvoorspellingen gehouden... Van beide hints snapte ik helemaal niets. We hebben een tijdje Sevilla gedacht, of Rome. Onderweg naar het vliegveld riep Jer ineens: "Bilbao!" Want: Rocky Balboa. Maar de pup snapten we nog steeds niet.

Toen appte mijn zus: "Het is volgens mij Bilbao want Rocky Balboa en er staat een heel groot bloemenbeeld van een puppy voor het Guggenheim museum!" Jep, Bilbao it was! Superleuk! Ik kende de stad eigenlijk helemaal niet, maar ben inmiddels wel om; wát een toffe stad. Echt een aanrader om eens naartoe te gaan!



We kwamen in de middag aan bij ons hotel, hebben ons toen even opgefrist en zijn heerlijk uit eten geweest bij El Viejo Zortzi - zeker een bezoekje waard. De volgende dag bezochten we het Guggenheim (waar helaas niet gefilmd en gefotografeerd mocht worden) en deden we een fietstocht door de stad en de dag daarna was het na een beetje shoppen en rondslenteren helaas alweer tijd om naar huis te gaan. 

Beide dagen ontbeten we bij Avec Moi, waar de chocoladebroodjes en tostada's heel lekker waren. Pintchos, kleine broodjes met allerlei verschillende soorten beleg, vind je werkelijk óveral als lunch, tussendoortje of gewoon een voorafje voor het eten. Best lekker, maar dat zou ik na een week toch wel zat zijn. Gelukkig zijn er ook genoeg andere lekkernijen te vinden. We genoten enorm van het weer, wat zelfs voor Spaanse begrippen uitzonderlijk was: 31 graden en een strakblauwe lucht!

Perfect voor een bezoekje aan het museum in de ochtend en een fietstocht in de middag. Eerst het modernere gedeelte en toen het oude gedeelte van de stad. Onderweg een heerlijk ijsje eten en gewoon op je dooie gemakje rondfietsen en genieten van de zon en de mooie omgeving. Onze gids was heel makkelijk, ze fietste gewoon even om als je iets graag wilde zien en nam de tijd om al onze vragen te beantwoorden.

Het Guggenheim vond ik echt heel gaaf. Er is een enorme installatie met allemaal metalen wanden die 'Matter of Time' heet, en als je daar doorheen loopt verandert gewoon écht je perceptie van tijd, heel lastig uitleggen. Op een gegeven moment liep ik ergens met mijn vader en we hadden allebei het gevoel alsof we werden tegengehouden door de tijd. Ook heb je heel vaak het gevoel dat je om gaat vallen waardoor je heel scheef gaat lopen en je gaat vasthouden aan de muren, terwijl je gewoon rechtop staat. Verder was er op het moment dat wij er waren een expositie over Afrika die ik heel indrukwekkend vond. Jep, ook al zo'n aanrader!

Aan fonteinen en mooie gebouwen geen gebrek in deze stad, evenals sfeer. Wat ons opviel is dat het een hele kindvriendelijke stad is, waarschijnlijk vanwege de siësta lopen kinderen 's avonds nog vrij laat op straat, wat een hele gemoedelijke sfeer geeft. Om bij El Viejo Zortzi te komen moesten we door een (waarschijnlijk) studentenwijk waar je amper vooruit kwam, zoveel jonge mensen waren daar te vinden.

J, die altijd behoorlijk fan is van gewoon in Nederland wonen, zei zelfs: "Dit zou nou een stad zijn waar ik volgens mij wel zou kunnen wonen." En dat zegt wat.

Ik had bedacht een 'vlog' te maken van dit weekend maar vergat natuurlijk een heleboel te filmen. Zoals meer dan de helft van het lekkere eten, een aantal hele mooie uitzichten en gebouwen én ons potje 'Wie Ben Ik?', met de hele familie op één hotelkamer. Ach, ik ben dan ook geen echte vlogger. Ik mag dingen vergeten.


Liefs,
Mariët.

5 opmerkingen:

  1. Wauww, wat een prachtige stad! Had ik nog nooit van gehoord. Ook een fijn, relax filmpje :) .

    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige foto's! Ben wel nieuwsgierig geworden naar deze stad! x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb meegenoten door de foto's en het filmpje. Mooie stad!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, wat gaaf zeg!! Wat een lieve en leuke verrassing ook, volgens mij hebben jullie je daar primaaaaaaa vermaakt! :D

    BeantwoordenVerwijderen