Pagina's

THE BODY: BEAUTY OR FUNCTION PT. II


Oké, dit artikel begin ik gewoon te schrijven omdat het in mijn hoofd zit, maar op dit moment weet ik nog niet of ik het durf te publiceren. Naast dat het een utopische gedachtengang is, leven we ook in een maatschappij waar we op eieren moeten lopen, want wát je ook zegt, er is altijd wel iemand (of een groep) op z'n teentjes getrapt, gekwetst of boos. Een tijdje terug schreef ik dit artikel en eigenlijk wil ik daar nog even op doorgaan, omdat het me de laatste tijd weer bezighoudt.


Volgens mij zijn we namelijk veel te veel bezig met uiterlijke schoonheid. Ja maar Mariët, dehh. Dat vindt toch (bijna) iedereen? Op een manier wel ja, maar ik ben niet alleen een beetje klaar met de ultra-dun-promotie van de mode-industrie, of de #fitgirls op Instagram. Ik ben óók een beetje klaar met alle 'tegengeluiden'.

Het geforceerd OOK mooi moeten vinden van #curvy mensen. Dikke mensen. Magere mensen. Een door acné geteisterde huid of een grote, rode wijnvlek op een gezicht (*steekt hand op). Alles, iedereen, hoe je er ook uit ziet, MOET mooi zijn. Iedereen MOET het woordje 'mooi' op z'n CV hebben staan. En als je zegt dat je iemand niet mooi of (de horror) lelijk vindt, dan is het huis te klein. Nee, de wereld. Alsof mooi het hoogste goed is. Alsof mooi zijn een recht is. Alsof mooi objectief is.



Alexis Reneg, een (instagram) model, wiens feed één grote aaneenschakeling is van foto's van zichzelf, vaak met zo min mogelijk kleding aan, reageerde een tijdje terug op het hele drama rondom Essena O'neill. Dit deed ze door deze nogal eh... bijzondere foto te plaatsen (wederom met als belangrijkste onderwerp haar dunne middel en ronde billen) met een heel relaas erbij. Dat relaas eindigde met de zin: "This [social media] is a powerful tool and I hope that people use it for their highest good." Prima als iemand besluit zijn Instagram vooral te gebruiken om foto's van zichzelf te plaatsen, echt, doe wat je niet laten kan. But I certainly hope your tits and ass aren't your 'highest good'. 

Ik vind die rode vlek in mijn gezicht lelijk, en ik heb ook geen behoefte aan mensen die me vertellen dat het mooi is, die er een ding van maken om wijnvlekken 'mooi' te vinden. Waarom? Omdat het me niet uitmaakt dat ik die vlek niet mooi vind. Of als een ander dat vindt. Ik smeer er, als ik daar zin in heb, make-up op. En soms ook niet. En hij zit er gewoon. Ik heb veel meer te bieden, waarom zou ik beledigd zijn als iemand die vlek niet mooi vindt? Dus? Ik hoop dat er een heleboel andere dingen zijn die ik op mijn CV kan zetten die mij een leuk en waardevol mens maken. Als ik me vreselijk druk zou maken om het feit dat iemand mijn gezicht niet mooi vindt door die vlek, waarom is dat dan? Ben ik dan bang dat de rest van mijn CV niet goed genoeg is?

Bij de één staat er 'mooi' op het CV en bij de ander niet. Who cares? Er zijn zó veel (hele belangrijke en gave) kwaliteiten aan de mens, maar het lijkt wel alsof het altijd om die ene 'kwaliteit' draait. En het is er ook nog eens eentje waar je vaak zelf heel weinig aan kunt doen. Waarom je daar dan zo op voor willen laten staan? Waarom dan zo'n drama maken en alles zo geforceerd in dat ene hokje willen proppen? Sommige mensen zijn gewoon niet zo mooi in de ogen van sommige mensen. Ik vind het oprecht heel erg dat dat zoiets ergs is geworden, dat het blijkbaar SUPER gemeen en vreselijk is als je iemand niet mooi vind omdat diegene dik is, dun is, een gekke vlek in zijn of haar gezicht heeft of een hele pokdalige huid door acné of om wat voor reden dan ook. 

Waarom vinden we dat zó erg? Is mooi zijn dan echt zó belangrijk?

Als het antwoord daarop 'JA' is, vind ik dat een zeer trieste zaak. There is so much more to life, to people... Mooi is ook maar gewoon subjectief. De meesten hebben er ook niet eens echt iets aan dat ze mooi zijn, en mooi vervaagd. We worden allemaal oud, rimpelig, uitgezakt en dan dus blijkbaar 'minder mooi'. Hoe fijn is het dan als je CV vol staat met slim, grappig, aardig, begripvol, geduldig, behulpzaam, warm, talentvol, etc. 

Natuurlijk vind ik sommige mensen ook heel erg mooi, en natuurlijk mag het op je CV staan, maar als het aan mij ligt stoppen we met een aantal dingen:

- Mooi als hoogste goed behandelen.
- Mooi als recht zien.
- Mooi als iets objectiefs zien.
- Iedereen geforceerd mooi vinden en anderen dat ook opdringen.
- Iemand niet mooi vinden als belediging opvatten.
- Überhaupt het ventileren van onze mening over of iemand mooi is of niet.

En als het aan mij ligt gaan we focussen op een aantal andere dingen:

- Ons innerlijk. 
- Ons gedrag.
- Onze andere kwaliteiten.
- Blijvende kwaliteiten.
- Onze talenten.
- Wat we kunnen betekenen voor anderen, voor de wereld. 

Liefs,
Mariët. 

7 opmerkingen:

  1. Helemaal met je eens! We hoeven niet allemaal mooi te zijn en iedereen mooi te vinden. We moeten er ook allemaal zo veel en zo weinig mee doen als we willen. We moeten hooguit uitkijken dat we een ander niet afwijzen vanwege uiterlijk waar die persoon zelf niets aan kan doen. Aan de andere kant vind ik namelijk ook weer dat mensen die te weinig aan verzorging doen, niet moeten zeuren als ze in bepaalde sectoren niet aan een baan komen. Zie jij al een stewardess op afgetrapte all stars en een doorschijnend, pillend t-shirt voor je, met haar waar geen borstel doorheen gegaan is de laatste twee weken? Nou ja, wat ik op een lange en onhandige manier probeer te zeggen is dat ik het met je eens ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor mij gaat het niet alleen om uiterlijk, maar uberhaupt dat we op internet als moeten voor doen als perfecte mensen. Het verschil met de echte maatschappij wordt alleen maar groter. Not done om als blogger te zeggen dat je af en toe rookt, of op een festival een keer xtc neemt, past niet in het ideaalbeeld dat je moet creëren. Ik hoop dat we snel een trend krijgen naar imperfectie, naar yolo, naar genieten en ervaren ipv de huidige ideaalbeelden.

    Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een mooi en waar artikel. Graag zou ik meer willen zeggen, meer inhoudelijk, maar ik weet niet zo goed wat. En hoe langer ik mijn hersenen pijnig hoe meer ik het idee krijg dat een dergelijke reactie ook met schoonheid en perfectionisme te maken heeft... Dit is best lastig als je het (te) ver trekt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig geschreven. Ik kan me er erg in vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo, wauw, zo wordt het nog niet vaak bekeken inderdaad. Je slaat de spijker op zn kop.. ook de tegengeluiden leggen weer de nadruk op 'mooi zijn is zo belangrijk in je leven'. Bedankt voor dit artikel, je zet me hiermee zeker aan het denken. Ik vind dat je een heel goed punt hebt en ik ben er gewoon een beetje stil van ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi geschreven. Is inderdaad nog altijd wel een 'dingetje'. Ik vind niet dat je je perse iets/iemand mooi 'moet' vinden, als je zelf maar goed in je vel zit. Ik had nogal last van volwassen acné, daarom voelde ik mij soms minder mooi, maar aan de andere kant dacht ik soms echt f*ck it, hier moet je het mee doen. Soms is het lastig...maar ik kan me erg in je verhaal vinden. Tof dat je het online hebt gegooid! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, hier ben ik het helemaal mee eens! In de maatschappij maar daardoor ook in mijn eigen hoofd, draait het heel vaak om mooi zijn/mooi gevonden worden. En dat maakt onzeker. En het is precies wat je zegt: de kwaliteiten waar het uiteindelijk om draait hebben niks met schoonheid te maken. Wat iemand een prettig persoon maakt, heeft niks met diegene zijn uiterlijk te maken. Bedankt voor deze post, ik reageer normaal nooit maar dit riep zulke sterke gevoelens bij me op, dat ik gewoon moest reageren.

    BeantwoordenVerwijderen