Pagina's

DE GROENE MEISJES

Oké, goed, toch maar een review van dit boek dan. Ook al zijn er al een heleboel fijne en loop ik, zoals gewoonlijk, zwaar achter op de rest van blogland. Dit boek is té leuk om niks over te vertellen. De Groene Meisjes 'ken' ik al een hele tijd, al heb ik ze behoorlijk lang niet heel actief gevolgd - zo onwijs bewust en groen was ik niet bezig dus het had mijn interesse allemaal nog niet zo. Toen ik me wel steeds meer bezig ging houden met bewustwording op de gebieden waar deze meiden over schrijven, ben ik ze actiever gaan volgen.
Aangezien ik de afgelopen tijd keuzes aan het maken ben en doelen aan het stellen ben om groener te gaan leven leek het me leuk om dit boek te lezen. Woensdag had ik het in huis en inmiddels heb ik het tussen de bedrijven door gelezen. WAT een leuk boek.

Het is dus geschreven door deze twee dames, Jamie en Merel. Jamie kwam ik ooit in een openbaar toilet in Antwerpen tegen en Merel heb ik nog nooit ontmoet, maar wel ooit mee in contact gekomen op Whatsapp (geen idee meer waarom). Inmiddels is Merel ook mijn hulplijn als ik een groene vraag heb, wat echt superfijn is. Iemand die gewoon even meedenkt. 

Het boek is echt een hele leuke aanvulling op wat deze meiden al een aantal jaar lang doen - meedenken over groen leven. De meisjes behandelen allerlei onderwerpen zoals natuurlijk eten, maar ook cosmetica, mode, reizen, planten en zelfs veren hebben een eigen pagina! 



Die voor mij overigens wel confronterend was, want wie mij een beetje kent weet dat mijn huis vol hangt met dromenvangers. Die heb ik dan wel grotendeels bij Wereld Winkels gekocht, maar ook regelmatig bij winkeltjes in het buitenland en in geen van de gevallen weet ik waar de veren vandaan zijn gekomen. Dat doen we dus niet meer. Ze vertellen hier bijvoorbeeld over het gebruiken van veren die ze vinden, en hoewel dat bij hen niet zo vaak gebeurt, vind ik hier bijna dagelijks veren, vooral op het strand en in de duinen! Ik verzamel ze vaak en ben echt al eeuwen van plan om zelf eens een dromenvanger te maken met gevonden materialen. Dit is een extra duwtje in de rug om dat eindelijk eens te gaan doen.

Waar ik (en ik denk velen met mij) altijd een klein beetje bang voor ben bij mensen die leven zoals Merel en Jamie, is dat ze heel extreem en veroordelend (kunnen) zijn. Ik heb dan ook genoeg veganisten heel fanatiek horen of zien praten, vol veroordeling en ook wel eens argumenten horen gebruiken die kant noch wal raken. Merel en Jamie doen dit absoluut niet. Ja, ze staan voor wat ze doen, anders bloggen ze er niet over en schrijven ze er geen boek over, en soms moet dat bijna wel een beetje hard zijn, want het IS nou eenmaal ook allemaal best wel rot wat er gebeurt in de wereld... Maar wat mij heel positief opviel aan dit boek is dat het zo LIEF geschreven is. 

Gewoon uitleggen. Laten zien hoe het kan. Een zacht duwtje in de rug geven, voor als je toch al keuzes wilde maken, maar alles op je eigen tempo. Ze vertellen dat het bij hen óók niet over één nacht ijs ging en dat je niet van jezelf hoeft te verwachten dat je van de ene op de andere dag supergroen leeft. Sterker nog; ze benadrukken dat alles je eigen keuze is en dat dat juist zo mooi is aan het hele verhaal. Je doet wat je kunt. Ten points! 

Behalve dat het boek inspireert en allerlei leuke, uiteenlopende onderwerpen behandelt, wil het oog natuurlijk ook wat. Another ten points! De vormgeving is echt ontzettend leuk gedaan en ook de fotografie is super (go Aline!). Ik heb de ontwikkelingen rond het boek een beetje gevolgd voor zover dit gedeeld werd op social media, en elke keer dacht ik; wát een leuk team. Dat is ook gewoon echt terug te zien in het boek zelf.

Samengevat: een heel leuk, mooi vormgegeven en lief geschreven boek. Ideaal voor als je je een beetje wil verdiepen in groener leven, zonder gelijk 38 dikke boeken te hoeven lezen of gruwelijke documentaires te hoeven kijken. (Al zijn er wel een aantal hele goeie, die raden de meisjes ook aan in het boek. Dus mócht je verder willen kijken...)

Ook heel fijn, het boek is te koop bij Waar. Een superleuke winkel vol toffe, duurzame en eerlijke goodies. Ik zei het een paar dagen geleden al: een aanrader om heen te gaan zo vlak voor de feestdagen, er zijn heel veel leuke 'groene' cadeautjes te vinden! Ik weet in elk geval al aan wie ik dit boek cadeau wil doen...

(All my friends be wonderin')

Liefs!
Mariët. 

4 opmerkingen:

  1. Dit boek lijkt me zo leuk en ook heel erg leerzaam. Ik moet hem zeker nog is een keertje aanschaffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me inderdaad een fijn boek! Komt bij op mijn wishlist :) .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het boek ook en Merel en Jamie hebben mij letterlijk de ogen geopend en telkens als ik vlees sta te bakken of de welbekende kiloknallers zie in de winkel of wat dan ook... dan denk ik aan hen. Ik wil zo graag een keer het voor elkaar krijgen om minimaal 1x en het liefst vaker vegan te gaan eten om mee te beginnen. Ze zijn ware inspiratiebronnen.

    BeantwoordenVerwijderen