Pagina's

CASA HAPPINESS

In het kader van bewuster bezig zijn keek ik een tijdje terug de documentaire True Cost, over de hoge prijs die anderen moeten betalen voor fast (and cheap) fashion. Ontzettend indrukwekkend en confronterend, vlak ervoor had ik namelijk nog een shirt en een broek gekocht bij Primark. Al een tijdje spookte het door mijn hoofd om te gaan investeren in kwalitatief betere kleding, en deze documentaire hielp bij dit denkproces.


De oorspronkelijke reden dat ik over wilde stappen naar het investeren in kwalitatief betere kleding kwam voornamelijk voort uit minimalisme en ergernis over het feit dat die goedkope H&M shirtjes na één of twee wasbeurten al zo scheefgetrokken zijn dat ik regelmatig iets moest weggooien. Ik wilde terug naar een mooie, kwalitatief goede basisgarderobe met vooral items die ik echt vaak gebruik. 



Als ik een shirt van € 9,99 van de H&M na elke wasbeurt opnieuw moet kopen ben ik na 4 wasbeurten al meer kwijt dan wanneer ik investeer in een shirt van € 29,50 wat heel wat keren gedragen en gewassen kan worden zonder scheef te trekken of kapot te gaan. Of het dus echt duurder is? Ik denk het niet. Je items blijven langer mooi, gaan langer mee én; je bent er vaak zuiniger op omdat je er meer voor hebt betaald. Ook denk je (ik in elk geval wel) beter na over een aankoop wanneer deze € 50 euro kost in plaats van € 15. Zo voorkom je impulsaankopen die vervolgens met het kaartje er nog aan ergens in de hoek van je kast belanden.

Na het zien van True Cost verdiepte ik me in een aantal leuke, eerlijke en duurzame merken en kwam tot de ontdekking dat het helemaal niet duurder hoeft te zijn dan andere kwalitatief goede (maar niet duurzame of eerlijke) merken. Dus, ik ben om. De kleding die ik nog heb draag ik 'af' en vanaf nu investeer ik alleen nog maar in stukken die 1) ik echt nodig heb en 2) eerlijk en duurzaam geproduceerd zijn.



Het leukste van dit hele verhaal is misschien nog wel dat ik rond diezelfde periode in gesprek raakte met Prisca van Casa Happiness, die ik al kende van eerdere leuke ontmoetingen en samenwerkingen. Inmiddels doen we van alles samen, maar ik mocht ook meewerken aan het neerzetten van een ontzettend tof, eerlijk én duurzaam product: organic t-shirts and tops! Ook Prisca is bezig met duurzaam en bewust leven, zij koopt zelf veel van haar kleding tweedehands en wilde met haar merk graag iets moois neerzetten.

Bewust kiezen voor milieuvriendelijke materialen, zoals gecertificeerd biologisch katoen, en zelfs de inkt is duurzaam. Ook wordt er zo min mogelijk afval gecreëerd doordat reststoffen gebruikt worden om bijvoorbeeld huislinnen te maken, en zijn de omstandigheden van alle betrokkenen gecontroleerd eerlijk en efficiënt. Op deze pagina kun je alle details lezen rondom het productieproces en de organisaties die alles controleren en certificeren. Super fijn dat dit zo duidelijk terug te vinden is op de website, zo weet je wat je koopt.



Wat ik hier nou verder mee te maken heb? De prints! Er zijn drie verschillende soorten prints verkrijgbaar: een quote, een soort landschap en een mandala. Guess who made those? Ook zijn we natuurlijk op pad gegaan om toffe foto's te maken van de shirts, met model Zara en bij één van mijn favoriete locaties: strandtent Solbeach in Scheveningen. De shirts zijn verkrijgbaar in verschillende modellen en kleuren en de prijzen vind ik goed te doen. Zelf heb ik er natuurlijk ook een aantal en ze vallen fijn - ik draag ze graag!

Dus, ben jij op zoek naar een leuk nieuw shirt, eerlijk, duurzaam én betaalbaar? Kijk dan eens bij Casa Happiness! Psssst... Ze verkopen ook leuke sieraden en andere accessoires.

Liefs!
Mariët.

4 opmerkingen:

  1. Wat een leuke shirts! En dankjewel voor het linken naar mijn overzicht! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een gaaf project! Goed bezig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hmmmm, interessant om het van jouw kant zo te lezen. Ik heb er persoonlijk niet zo heel veel mee, maar het is wel goed om eens wat kennis te verkrijgen natuurlijk. Thnx :)

    BeantwoordenVerwijderen