Pagina's

NEGATIVE BELIEFS

Een tijdje geleden was ik samen met Lianne naar het Happinez festival, waar we o.a. bij een lezing van Brandon Bays waren. Zoals ik in het verslag al omschreef raakte deze lezing me ontzettend diep, en vandaag wil ik daar iets dieper op ingaan. Brandon Bays heeft het boek 'De Helende Reis' geschreven, wat ik een aantal jaar geleden gelezen heb. Toen stond ik er redelijk sceptisch tegenover en was ik bang dat het heel 'Amerikaans' zou zijn. Overdreven, nep, oplichterij of misschien zelfs wel gevaarlijk voor mensen die met zo'n getuigenis aan de haal gaan. Een beetje in de categorie 'Als je groene smoothies drinkt krijg je geen kanker.' Brrr. Maar toch is er iets wat me vast bleef houden in haar verhaal, waardoor ik wel ontzettend nieuwsgierig was naar deze vrouw. Toen ik dus zag dat ze zou spreken op het Happinez Festival wilde ik daar wel naartoe.


Voor wie nieuwsgierig is naar het complete verhaal en de theorie van Brandon Bays zou ik aanraden haar boek te lezen, vandaag wil ik er namelijk absoluut niet te diep op ingaan om ervoor te zorgen dat dit geen ellenlang artikel wordt. Kort samengevat heeft Brandon Bays een gigantische tumor in haar buik gehad die zonder enige medische tussenkomst is verdwenen en nooit meer is teruggekomen. Zij gelooft dat dit soort dingen allemaal in verband staan met cell memories, soms zelfs uit vorige levens, en dat zij, door in het reine te komen met shit uit haar verleden, genezen is van haar tumor. Je snapt waarom ik sceptisch was, toch?

Ik wil het vandaag dan ook niet hebben over het medische gedeelte hiervan, want gelukkig zegt ook Brandon dat je altijd eerst reguliere en holistische artsen moet bezoeken en dat dit proces niet zomaar een vervanging mag zijn van medische hulp. Wel heeft ze haar theorie inmiddels natuurlijk jarenlang onderzocht en toegepast en is het ook toepasbaar op mentale problemen en knopen waar we soms last van kunnen hebben. En dat is waar het tijdens deze lezing over ging. Brandon bleek een ontzettend lieve, zachte en fijne vrouw te zijn die al mijn terughoudendheid wegnam toen ik daar zat.





We zijn denk ik inmiddels bijna allemaal wel bekend met het idee van positieve affirmaties. Als je maar vaak genoeg een positieve affirmatie uitspreekt ('Ik ben succesvol') dan zal het waarheid voor je worden en zal, volgens sommigen, het universum zich daar ook naar vormen. Maar als dat dus werkt (en volgens mij is dat zo, al is het alleen maar omdat je je eigen mindset verandert), dan werkt het dus ook andersom. Brandon vroeg ons om eens na te denken over onze dromen. Wat wil je, wat wil je bereiken in je leven. Dat kan van alles zijn, van het bereiken van een bepaald persoonlijk record met hardlopen tot een huis met een tuin of het schrijven van een boek. Wat dan ook.

Bij ontzettend veel mensen zit er, als je nét iets dieper kijkt, een laagje onder. Met een stemmetje dat zegt: "Dat ga je nooit bereiken. Dit verdien je niet. Je bent niet goed genoeg." Etc. etc. En dit stemmetje is vaak ongelooflijk hardnekkig en sterk. Zo ook bij mij. Na het opschrijven van een aantal van de 'uitspraken' die dit stemmetje bij mij altijd doet wanneer ik over mijn doelen en dromen nadenk, werd ik ontzettend emotioneel. Want jeetje... Wat denk ik ten diepste soms negatief over mezelf! Ik schrok er eigenlijk van. Natuurlijk was ik me bewust van een negatieve gedachte hier of daar, maar dat dit zo diep zat en me ook zo belemmerde kwam nu ineens keihard op me af.

Brandon hielp ons om tot de kern te komen van al die uitspraken. Wat was nu echt de sterkste negatieve overtuiging die de grondslag was voor alle anderen? Bij mij kwam daar naar voren: "I'm not good enough," en toen Brandon vroeg wat we opgeschreven hadden schoot mijn hand omhoog. Toen ik het zei keek ze de tent rond en vroeg wie dit nog meer had opgeschreven. Veel te veel handen gingen omhoog...

Ze nam ons mee door een proces van visualisatie waarbij we als het ware het tapijt onder de negatieve overtuigingen wegtrokken zodat ze vielen en verdwenen. Ik voelde me compleet opengebroken en ook een beetje bang. Hoe deze oefening verder precies ging weet ik niet eens meer, zo overweldigend was het en zo moe was ik achteraf. Maar wat ik in elk geval wel geleerd heb van deze heftige ervaring is dat mijn negatieve overtuigingen ZO sterk zijn en dat ze me ZO sterk tegenhouden, dat ik daar echt iets aan wil doen.

Nog vaker dat tapijt wegtrekken dus. Mijn jongere zelf vergeven voor het oppikken en vasthouden van deze negatieve overtuigingen. Positieve affirmaties ertegenover stellen: Ik ben goed genoeg, ik heb talent, ik kan dingen volhouden en mezelf nieuwe dingen aanleren. Mezelf wijzen op wat ik al bereikt heb en daar trots op durven zijn en kracht uit durven putten.

Gek genoeg zitten deze negatieve affirmaties bij mij alleen op het gebied van werk en productiviteit. Twijfels over mijn waarde en veiligheid puur als persoon (of ziel) heb ik niet. Het is vooral een angst dat men er ooit achter gaat komen dat ik eigenlijk helemaal niet kan fotograferen (?) en dat ik bepaalde dingen die ik wil bereiken of veranderen nooit vol zal houden. Gelukkig ben ik niet bang dat ik daardoor als persoon minder waard ben, maar het belemmert me wel enorm in mijn ontwikkeling en in het bereiken van bepaalde doelen die ik mezelf stel.

Uiteindelijk geloof ik echt dat je zelf je mindset en daarmee dus je leven kunt veranderen als je je daar voor inzet. Ik heb het zien gebeuren bij mezelf: ik zei jarenlang tegen mezelf dat ik eigenlijk helemaal niet zo goed ben en dat ik nooit iets volhoud, en ik hield ook nooit iets vol. Ik ging ook niet voor de volle 100% voor mijn fotografie uit angst dat het niet goed genoeg zou zijn. Well guess what - that's going to change! 

Sinds het Happinez festival ben ik hiermee bezig en ehm... Niet om op te scheppen ofzo... Maar die yoga challenges hou ik gewoon vol! Ik kan dat namelijk gewoon! ;)

Heb jij ook last van dat stemmetje onder je dromen? En wat zegt dat stemmetje bij jou?

Liefs,
Mariët.


5 opmerkingen:

  1. Dat stemmetje heb ik ook en komt op momenten dat ik onzeker wordt altijd naar voren. En ik heb hetzelfde wat jij hebt, dat het (vooral) op het gebied van werk en productiviteit is. Op dit moment heb ik last van al die negatieve gedachten en vind ik het lastig om daar positieve gedachten tegenover te stellen, want die blijven niet lang genoeg overeind staan. Ik krabbel uiteindelijk altijd wel weer op, maar voor nu vind ik het lastig om ermee om te gaan omdat ik niet goed weet wat voor mij werkt om hier weer uit te komen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij mij vertelt het stemmetje vaak dat ik niet goed genoeg ben voor een fulltime baan, dat ik niet sociaal ben en geen vrienden heb, dat ik te negatief ben, dat ik niks kan en ga zo maar door. Soms lukt het me om er niet naar de luisteren maar vaak ook niet. En dat is best wel rot al probeer ik me ook altijd voor te houden dat het allemaal wel goed gaat komen. En dat ik wel een baan, huis, vrienden etc verdien. Ik ben wel blij dat er steeds meer mensen zijn die uitspreken dat het oke is om niet helemaal oke te zijn. Voel ik me weer wat minder alleen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dit kwam binnen zeg... wat herkenbaar.. !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja, heel herkenbaar inderdaad. Mooi omschreven, fijn om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen