Pagina's

HAPPINEZ FESTIVAL 2015




WARNING: lots and lots of pictures. Een tijdje geleden werd ik uitgenodigd om een dagje naar het Happinez Festival te komen, hoefde ik niet over na te denken natuurlijk! Happinez is een van mijn favoriete tijdschriften en het enige waar ik lid van ben. Ik besloot deze dag te ploggen met mijn compactcamera, omdat ik echt van de ervaring wilde genieten. Als ik mijn professionele gear meeneem ga ik in automatisch in workmode en dat was nou juist niet de bedoeling. Afgelopen zaterdag nam ik Lianne mee en we hadden een geweldige dag.


Ontbijten en make-up op doen. Hoort er ook bij. Behoorlijk vroeg, want ik had afgesproken om Lianne om 8.15u op te halen. Gaap. 

Onderweg waren we zo druk aan het kletsen dat we vergaten een foto te maken, dus jumpen we hier gelijk even naar de aankomst bij het festival. Het werd gehouden op Fort Voordorp, een hele mooie locatie in Groenekan. Het pad ernaartoe was helemaal versierd met vlaggetjes en allerlei leuke bordjes zoals deze.



Ik had instructies gekregen ons te melden bij de VIP-tent als pers, maar eenmaal daar aangekomen wist men even niet zo goed waar we heen moesten. We werden in de sprekersruimte neergezet met muffins en koffie (niks mis mee) en kregen uiteindelijk deze 'perstas' en onze VIP-kaarten, waarmee we op pad konden.

 Er moest een outfitfoto gemaakt worden want met dit shirt is iets leuks. Daar later meer over.

Inmiddels begon het terrein steeds voller te raken met bezoekers.




Alles was ontzettend leuk en vrolijk versierd, helemaal in Happinez-stijl! Felle kleurtjes en bloemen en veren en nog veel meer.


Van te voren hadden we al een aantal keer afgesproken om het schema te bekijken en te kiezen naar welke workshops en lezingen we wilden, maar het waren er zo veel dat we vanwege keuzestress elke keer dat schema weer weg klikten. We besloten de dag in elk geval te beginnen met yoga bij Tara Stiles en verder wel te zien waar we terecht kwamen.

Tegenover de yogatent stond een schommel, daar moest ik natuurlijk even op.

Ook de yogatent was mooi versierd, en binnen lagen rijen matjes klaar. Wij legden onze matjes achterin de hoek, zodat we ook af en toe konden opstaan om foto's te maken zonder de rest te storen.

Beetje (gekke) foto's maken tijdens het wachten.



Purple cuties. En hallo kunnen we het even hebben over de ogen van Lianne? Ik wist het al maar ze zijn dus echt HUGE. Zo mooi. 

Tara liep voorafgaand aan de les rond om foto's te maken en ze kwam bij bijna iedereen een praatje maken. Heel leuk! En ja mijn gezicht in deze foto is té weird maar hey, ik sta wel op de foto met The Self Help Hipster en Tara Stiles. Dus. 



Ook adjunct hoofdredactrice Eveline kwam even gedag zeggen en een leuke selfie maken. Jullie kunnen vast niet zien dat ik nogal zin had in de dag.

Oké bereid je voor op veel yogafoto's.


Liefde voor alle billen in de lucht.


Tara was echt zó lief en vrolijk. Veel lachen en rondlopen en mensen helpen en vooral de eindeloos herhaalde zin "and swaaaaay if that feels nice" vonden we erg leuk. De sfeer in de les was heel gezellig.

Als het meisje op deze foto dit toevallig leest: I was impressed by your yoga.







Leuk plaatje van het einde, waar iedereen eventjes mocht doen waar hij of zij zelf zin in had. De les was voor mij vrij heftig en ik had in de hoek soms iets te weinig ruimte om met alles mee te doen, dus na een halfuur ben ik vooral foto's gaan maken van de rest. Zo. Veel. Prachtige. Yogi's.


Yoga doe ik al een paar jaar, maar altijd met tussenpozen en niet vaak genoeg om echt vooruitgang te boeken qua stabiliteit en flexibiliteit. Sinds een week doe ik het elke dag en ik ben van plan dit voorlopig vol te houden! Alleen ik doe een rustigere vorm van yoga, waarbij ik focus op de stabiliteit en het correct en prettig uitvoeren van de poses, mede omdat ik een hernia heb gehad en instabiel gewiebel niet fijn is voor mijn rug. De les van Tara is er eentje met heel veel flow en snel van de ene pose in de volgende. Wanneer ik mijn stabiliteit gevonden had en de pose goed kon doen, was de rest alweer twee poses verder. Te snel voor mij dus. Maar daarom niet minder leuk om mee te maken! Ik heb toch even flink hard gewerkt en daarna leuke foto's kunnen maken.

Er was ook een open yoga tent, zag er leuk uit!

Toen was het natuurlijk tijd voor fooooooooood. Sandwiches with humus and Indian vegan curry and Edamame beans. Het was allemaal zo lekker. Mjum.




Deze meneer speelde erg mooie pianomuziek.

De circustent. Hier wilden we naar binnen bij de lezing van Jan Geurtz, maar die zat helaas helemaal vol. Jammer, want hier was ik echt benieuwd naar!



 Toen maar even aan een picknicktafel ons eten opgegeten en gekletst met andere bezoekers.

Overal op het terrein waren plekjes om eventjes lekker te kunnen zitten. Strobalen, kussentjes, kleedjes. We besloten een rondje te lopen om wat foto's te maken en te kijken wat voor stands er waren.






Zo'n lamp wil ik dus echt heel graag, maar mijn man vindt het net UFO's. Idioot.


Hippiekleding en heel veel mooie stenen en sieraden. Mensen vragen mij, wanneer ik mijn ketting met Opaliet om heb, heel vaak wat voor steen het is. Opaliet dus, wat je hier ook ziet. Een soort steen die echt maanlicht lijkt te bevatten. Zo mooi!

 Veel boekenstands ook, met een flink aanbod aan interessante boeken. Ik kocht het boek van Rachel Brathen - Yoga Girl.

 Ik fotografeerde zomaar deze mensen op de heuvel omdat het er zo leuk uitzag en het meisje in het midden stuurde tijdens de volgende lezing een tweet de wereld in dat ze @selfhelphipster had gespot op het festival. Heel grappig en toevallig.

Echt op ieder plekje en in ieder hoekje was wel iets te doen. Muziek, yoga, eten, tarot, handlezingen, readings, healings, shoppen, een lezing volgen of gewoon lekker chillen.





Er was een grote witte wand met een hart vol wensen.

Ook wij schreven een wens op en hingen hem aan de wand.

Deze bomen waren ook zo mooi versierd!

De gelukskoekjes zeiden bij ons beiden hetzelfde en waren vooral gewoon reclame, maargoed hé. Ook dat hoort erbij.

 Deze borden stonden op verschillende plekken en vond ik ook erg leuk!



Na het rondlopen en een kop thee / koffie gingen we naar de lezing van Geert Kimpen, de Vlaamse schrijver van onder andere De Kabbalist. Ik heb drie van zijn boeken ooit gekregen, maar nog nooit de tijd genomen om ze te lezen. Dat ga ik nu zéker doen, want wat heb ik enorm genoten van zijn lezing.


Wat een leuke vent, we hebben echt keihard gelachen met zijn allen en ook de boodschap was heel prima. Seks, eten, humor. Wat wil een mens nog meer? ;)




Natuurlijk ging de lezing, naast een stukje massage, over meer dan dat. De wetten van de liefde. Liefde is ontzettend belangrijk voor me, dus ik ben erg benieuwd naar zijn boeken geworden.

Daarna was er weer even tijd om rond te lopen en te shoppen.

 Wat het verhaal hier achter is heb ik niet gevraagd, maar er hing een grote pendel boven een schaal met zand, waardoor er dit mooie patroon ontstond. Zag er cool uit!

 Ik kocht een yoga blok van Yogisha.

We liepen langs een workshop kruidentuintjes maken en kregen een mini EHBO-pakketje van VSM mee. Thanks!

Daarna liepen we tegen de stand van TIMI aan, waar we naar binnen gezogen werden door de prachtige sjaals.

"What a nice scarf you have there!" "Well thank you, I can say the same about you!"
We waren verliefd en namen er beiden eentje mee. Deze sjaals worden gemaakt door Nepalese vrouwen en behalve dat je er een mooie sjaal aan overhoudt, steun je ook nog eens een goed doel door er eentje te kopen. Ik realiseerde me later thuis ineens waarom die foto op de banner zoveel met me deed: die is gemaakt door een vriendin van me. Ik herkende 'm onbewust waarschijnlijk.

Hierna gingen we door naar de lezing van Brandon Bays. Zo'n twee jaar geleden heb ik haar boek 'De Helende Reis' gelezen, erg intrigerend en mooi, maar toch was ik ook wel een beetje sceptisch. Om eerlijk te zijn was ik bang dat het misschien een beetje een Amerikaans bla-bla verhaal zou zijn. Ik was dus erg benieuwd naar haar.

Nou ehh. Laat dat bla-bla maar weg. Good grace, wat was deze lezing bijzonder. Het raakte me echt heel erg diep en we hebben, samen met een groot gedeelte van de aanwezigen, flink zitten janken. Brandon Bays was een ontzettend warme, lieve persoonlijkheid met een hele fijne vibe. Ze vertelde kort het een en ander, maar dook daarna met ons een proces in.


We hadden allemaal pen en papier gekregen, en Brandon ging met ons in op onze negatieve overtuigingen. Ze vroeg ons om na te denken over wat onze dromen waren, en daarna dieper te kijken naar die stemmetjes diep binnen in ons die ons vertellen waarom dat allemaal niet waargemaakt zou kunnen worden.

Hier gingen we op een hele bijzondere manier mee aan de slag en de hele tent was doodstil en geconcentreerd aan het luisteren. Met gesloten ogen werden we door Brandon begeleid door een proces met ons jongere zelf. Voor mij was het behoorlijk confronterend dat uiteindelijk mijn hele blaadje vol stond met negatieve overtuigingen en welke diepere overtuiging daarvan de basis was. De tranen liepen over mijn wangen en toen ik naast me Lianne haar negatieve overtuigingen hoorde fluisteren werd dat alleen maar erger. Deze lezing hakte er bij ons behoorlijk in.



Dus namen we daarna plaats bovenop een heuvel om er rustig over na te praten en nog even lekker uit te huilen. Ik voelde me echt opengebroken. Wauw. Ik vond de dag al overweldigend, maar nu merkte ik echt dat ik op was. Wel heel bijzonder om dit zo mee te maken en te delen met elkaar.


Met onze moeie koppies wilden we natuurlijk nog wel even een foto met onze mooie sjaals maken. Daarna liep ik nog terug naar een stand waar ik eerder was geweest om een yogalegging af te rekenen en toen besloten we naar huis te gaan.

 Er waren een aantal mensen lekker aan het dansen op dit pleintje - de dag liep ten einde maar de sfeer zat er nog steeds goed in. Wel anders, meer beladen op een goede manier. Alsof iedereen helemaal volgezogen was met al het moois.

Namasté.

In de auto onderweg naar huis, met rammelende magen.

Dus.... ;)

Nadat ik Lianne thuis had afgezet reed ik door naar mijn zwager, die op Roos aan het passen was. Daar bleef ik nog even hangen, we maakten samen een wandeling met haar en toen was ik écht helemaal op. Thuis heb ik alles neergegooid en ben ik in bed gestort.




De volgende dag maakte ik deze foto: Het leuke rode tasje kregen we van Happinez, met daarin twee issues (Nederlands en Engels) van het magazine, de nieuwe agenda voor 2016 (hij is mooooooi) en een Detox boekje. Zelf kocht ik het boek 'Yoga Girl' van Rachel Brathen, een yoga blok van Yogisha, de mooie TIMI sjaal en een legging van Teeki.

Pfoeh! Wat een dag... Ik vond het geweldig om mee te maken en zou het super vinden om er volgend jaar weer bij te zijn, maar vond het ook wel echt een beetje overweldigend. Supergaaf maar ook vermoeiend omdat het zo veel was. In a good way.

Het Happinez festival is het absoluut waard om heen te gaan. Er komen echt heel veel interessante sprekers van over de hele wereld en er zijn veel mogelijkheden qua activiteiten en shoppen. Zeker als je goed tegen dit soort drukke en volle dagen kan zou ik zeggen: gaan! Het liefst zelfs meerdere dagen, zodat je meerdere lezingen kunt bijwonen.

Liefs!
Mariët. 

4 opmerkingen:

  1. Dat klinkt als een heerlijke dag. Wat een fijn verslag :) Ik ben een beetje verliefd op die mooie sjaals. Niks lekkerder dan een zachte, warme sjaal nu het weer langzaamaan herfst wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ziet dit er geweldig uit zeg! Ik heb er wel over gelezen in Happinez, maar wauw, volgend jaar ga ik ook. Al moest ik stiekem wel lachen om die man bij je yogales: Yoga in jeans en een overhemd, niet zo comfortabel, toch? Ik ben benieuwd naar de agenda van 2016

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, dit klinkt zo goed en ziet er net zo goed uit! Ik zou hier heel graag een keer heen willen! En die sjaals, love it.

    BeantwoordenVerwijderen