Pagina's

BOOKS (I LOVE)

Wie mij al een tijdje volgt weet dat ik gek ben op lezen, en toen ik laatst mijn boekenkast moest uitzoeken vanwege een herindeling in huis bedacht ik me dat het me leuk leek om een artikel te wijden aan mijn favoriete boeken of all time, mijn favoriete boeken die ik recentelijk gelezen heb en de manier van lezen.

Ik ben altijd een fysieke-boeken-mens geweest; geef mij maar een papieren boek. Die geur, het gevoel... Ik had niks met lezen op tablets en e-readers en las dan ook alleen maar fysieke boeken. Totdat Vriend ineens aan kwam zetten met de e-book versies van de laatste twee boeken van Game of Thrones. Tsjah, die wilde ik zó graag lezen dat ik ze toch maar op mijn tablet zette en eraan begon.

We gingen vlak daarna op vakantie naar Fins Lapland en ik moest toch toegeven dat het best fijn was om twee van die enorm dikke boeken bij me te hebben op een kleine, dunne tablet met een gewicht van 300 gram. Het nam veel minder ruimte en gewicht in beslag en stiekem was het toch ook wel lekker om bij weinig of geen licht gewoon door te kunnen lezen.



De laatste tijd ben ik veel aan het minimaliseren en opruimen; ik wil minder spullen. Boeken blijven mooie dingen, en mijn favorieten wil ik ook zeker nog in papiervorm hebben, maar toen ik een boekenbon cadeau kreeg bestelde ik, na even twijfelen, in plaats van twee fysieke boeken vier e-books. Goedkoper én minder spullen in huis. Sindsdien las ik eigenlijk alleen nog maar boeken op mijn tablet en besloot ik dat ik veel liever een paar planken vol favoriete papieren boeken heb dan een hele kamer vol middelmatige, nooit of half gelezen boeken waar ik niet meer naar omkijk.

Toch liep ik nog tegen één probleem aan; in de zon lezen op een tablet? Niet te doen. Het scherm spiegelt enorm waardoor er eigenlijk niets op te zien is (net als bij mijn Macbook trouwens, ik snap niet dat we kunnen vliegen en bellen, maar dat er nog geen goede oplossing is voor dit probleem), en lezen op het balkon of op het strand dus niet gaat. Toen ik met Cynthia in Frankrijk was vertelde zij me heel enthousiast over haar e-reader, de Pocketbook Touch Lux 2. Een lichtgewicht, mooi vormgegeven e-reader met, heel belangrijk, een mat scherm. Ze liet het me in de zon zien en voilá; je kon gewoon lezen! Niet veel later was ik voor een fotoshoot op het strand in Zeeland, waar een kennis me zijn e-reader liet zien. And again werd ik blij van het matte scherm en hoe fijn het lezen is op zo'n ding, ook in de felle zon.



Ik hoefde dan ook niet lang na te denken om te weten dat ik ook een e-reader wilde. Inmiddels heb ik dezelfde als Cynthia en ik ben er heel blij mee! Er kunnen gewoon ontzettend veel boeken op en de batterij gaat heel lang mee. Zeker als je geen backlight gebruikt (wél handig voor 's avonds in bed) gebruikt de e-reader bijna geen accu. Het is een handzaam ding en oh wat ben ik blij met dat matte scherm. Zonnige middagen op het balkon en op het strand, here I come!

Vol in de zon; geen weerspiegeling! Yay!

Momenteel digitaal aan het lezen: 'Life as we knew it' van Susan Beth Pfeffer. Natuurlijk lees ik af en toe ook nog gewoon fysieke boeken, bijvoorbeeld als ik een hele interessante krijg opgestuurd van een uitgeverij, zoals 'Het regent geluk' van Lisa Portengen en Koos Janson. Dit is een boek wat ik het liefst in stukjes lees, omdat het ook zo opgezet is, dus het is mooi te combineren met een ander boek. Wanneer ik ze beiden uit heb laat ik weten wat ik ervan vond.

(Voor het publiceren van dit artikel las ik 'Life as we knew it' uit en ik vond het een ontzettend intrigerend boek. Vandaar dat ik nu deel twee aan het lezen ben: 'The dead and the gone', het blijkt een serie van 4 boeken te zijn. Ik vond deel één in elk geval ontzettend goed, zeker een aanrader als je van post-apocalyptische verhalen houdt!)



In mijn kast vind je nog steeds heel veel boeken en het uitzoek proces is een ongoing thing, maar in de woonkamer staat nu alleen nog een selectie van de boeken die ik écht goed vond, samen met mijn verzameling van de schrijver Paulo Coelho. Al heel lang geleden pakte ik zomaar een boek uit de boekenkast van mijn vader, nog niet wetende dat dit een van mijn favoriete boeken aller tijden zou worden: 'De Zahir' van Paulo Coelho. Opgeslokt werd ik, door dit boek. Sindsdien heb ik het al meerdere keren gelezen en uiteraard las ik ook ander werk van hem, zoals bijvoorbeeld zijn wereldberoemde boek 'De Alchemist', ook al zo geweldig. Inmiddels ben ik een verzamelaar geworden en heb ik al zijn boeken (behalve zijn boeken uit een ver verleden, over vampirisme etc.) en ook een enorm dikke biografie over Paulo, geschreven door Fernando Morais.



Niet al zijn boeken vond ik fantastisch, zo was ik bijvoorbeeld niet zo enthousiast over 'Overspel', zijn laatste. Wél lezen?

- De Zahir
- De Alchemist
- Aleph
- De beschermengel
- De Pelgrimsreis naar Santiago
- Aan de oever van de Piedra huilde ik
- Veronika besluit te sterven
- De duivel en het meisje

Dus. Hier kan je voorlopig nog wel even mee vooruit, hihi. Het zijn stuk voor stuk intrigerende verhalen met diepere boodschappen en ik kan oprecht zeggen dat ik veel heb geleerd van de boeken van Paulo Coelho.



Verder zijn er nog genoeg andere boeken die ik in de woonkamer heb staan omdat ik ze zó leuk, mooi of bijzonder vond. Echte aanraders?

- Brené Brown - 'De Kracht van Kwetsbaarheid' en 'De Moed van Imperfectie', twee prachtige boeken over kwetsbaarheid en imperfectie, die ons laten zien dat je niet altijd sterk en fantastisch hoeft te zijn. Brené schrijft op een prachtige manier die echt raakt. Volgens mij is zij zo'n lief mens!

- Anthony de Mello - 'De Weg van Stilte', een boekje vol mooie sprookjes, verhalen en legendes met een mooie boodschap en wat meditatie oefeningen.

- Elizabeth Gilbert (van het wereldberoemde 'Eten, Bidden, Beminnen') - 'Het Hart van Alle Dingen', heel anders dan haar eerdere boeken, maar ontzettend mooi. Een prachtige roman met een verhaal dat zich afspeelt in het verleden en in de botanische wereld. Loved it.

- Clarissa Pinkola Estés - 'Women Who Run With The Wolves', een boek vol oude volksverhalen, met uitleg over archetypes en de rol van de vrouw. Clarissa helpt je je eigen 'wild side' verkennen en bedoelt daarmee volgens mij vooral dat je jezelf bent en sterk bent, je natuur volgt en je hart volgt.

- Dave Eggers - 'De Cirkel', ik kan me haast niet voorstellen dat iemand nog nooit van dit boek gehoord heeft, haha. Een steengoed boek dat een toekomstbeeld schetst waarbij privacy écht niet meer bestaat. Heel interessant en een klein beetje scary, wat als dit echt gebeurt? Wat doe je dan?

- Arthur Japin - 'De Overgave', een meeslepend verhaal over de strijd tussen Comanche-indianen en een pioniersfamilie. Dit boek heeft me echt geraakt, ik was regelmatig helemaal stil of emotioneel.

- Arthur Japin - 'Een Schitterend Gebrek', het verhaal van Casanova, maar dan verteld vanuit zijn eerste grote liefde. Also very touching.

- Arthur Japin - 'Vaslav', ook dit is een boek dat me bijbleef. Een pakkend verhaal over het einde van een wereldberoemd danser. Het toneelstuk gebaseerd op dit boek vond ik helaas erg tegenvallen, dus ik zou het lekker bij het boek houden.

- Sophia Amoruso - '#GIRLBOSS', net uitgelezen en ja, hij is best goed! Het verhaal van Sophia, die from scratch en zonder het als doel voor ogen te hebben een miljoenen bedrijf opgericht heeft. Ze vertelt op een grappige manier hoe het allemaal gelopen is en geeft veel tips over being a girlboss. 

Naast dit soort boeken lees ik ook heel graag Fantasy en sprookjes. Zo vind ik bijvoorbeeld de Game of Thrones serie erg fijn om te lezen, en was ik laatst helemaal verdwenen in het meeslepende sprookje 'Wildewoud' van Juliet Marillier.

Zo. Als je nu nog geen inspiratie hebt voor je to-read-list weet ik 't ook niet meer!

Wat zijn jouw absolute favorieten? En lees je ook via een e-reader of hou je het nog het liefst bij papieren boeken?

Liefs,
Mariët.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen