Pagina's

MOTIVATION


Mijn marketing en branding kan beter. Mijn website moet mooier. Ik moet méér vrij werk doen, vaker creatief bezig zijn, meer schrijven en de blog mag ook wel eens een nieuw, beter passend jasje. Allemaal dingen die ik van niemand moet, behalve van mezelf. Ik wil deze dingen, niet omdat ik denk dat ik anders geen liefde waard ben of niet goed genoeg ben, maar omdat ik wéét dat het me gelukkig maakt als ik het doe. Dat ik beter functioneer als ik het doe. Maar waarom doe ik het dan soms niet?


Waarom verdoe ik zoveel tijd met het doen van klusjes die óók wel gedaan moeten worden, maar minder prioriteit zouden moeten hebben? Waarom verdoe ik dan zoveel tijd met Twitter, Facebook en Instagram? Waarom accepteer ik elke keer weer die onproductieve ochtenduren, waarin ik te lang uitslaap en te lang in mijn pyjama blijf hangen? Waarom onderneem ik geen actie om elke maand een shoot te plannen waarin ik voor mezelf werk, in plaats van voor opdrachtgevers?

Waarom leef ik niet wat meer naar één van mijn twee levensmotto's: Allez et faites? Go and do?

Er kan zó veel. De mogelijkheden en de afleidingen van het internet zijn eindeloos, het talent om me heen is eindeloos. Zó eindeloos, dat het soms verlammend werkt. Ik durf bijna niet verder, want er is altijd wel iemand die beter is. En op zulke momenten vergeet ik de allerbelangrijkste dingen. Dan vergeet ik even waar ik het voor doe. Dan neemt onzekerheid het over en zuigt langzaamaan mijn motivatie weg. Dan ligt de focus op anderen die het 'beter doen', die 'harder werken', en niet meer op mezelf, mijn authenticiteit en mijn talent.

Op zulke momenten vergeet ik even het enorme plezier dat ik beleef aan mijn werk (Joie de Vivre), de brede glimlach en de stralende ogen die ik zo vaak mag zien, zowel tijdens als na de shoot, wanneer men de resultaten ziet. De ontzettend lieve woorden die ik zo vaak mag horen. Kaartjes en soms zelfs fanmails die overlopen van dankbaarheid, van bewondering. Dan vergeet ik even de spanningen en lasten die ik zo vaak van schouders zie glijden wanneer iemand zich steeds meer op haar gemak voelt, in het middelpunt van mijn aandacht staat en opnieuw ontdekt hoe mooi ze is. Dan vergeet ik de momenten dat ik mensen help met het afsluiten of juist verwelkomen van periodes in hun leven.

En dat? Dat gaan we dus niet meer doen.

Laat ik al mijn eigen adviezen eens opvolgen en 200% voor het leven gaan, zonder te vergelijken met anderen die het 'beter' doen. Want wat is beter? Als ik maar gelukkig ben, als ik mijn klanten maar gelukkig maak. Als ik maar mezelf ben, als mijn klanten zichzelf maar herkennen in mijn foto's. Want daar doen we het voor.

Voor genieten, voor die prachtige smile, voor de herkenning, voor de dankbaarheid. Voor intimiteit, groei, ontwikkeling en het maken van heel veel mooie dingen.

Liefs,
Mariët.


14 opmerkingen:

  1. Wat mooi geschreven zeg dame! Soms kan het inderdaad moeilijk zijn om te kijken naar wat jij hebt bereikt, wat je doet en de complimenten en waarderingen die je eruit krijgt. Ik heb daar ook weleens last van, maar ik weet ook heel goed (net zoals jij zo prachtig beschrijft) dat dit de dingen zijn waar je niets mee opschiet. Juist genieten van jouw bewandelde pad en hetgeen jij doet kan prachtig zijn en ontzettend motiverend werken. Heel goed dat je dit aankaart, ik denk dat het veel herkenning oproept en dat je andere mensen ook aan het denken zet. Dank je wel in ieder geval daarvoor. Liefs, Deisy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig geschreven weer! Ik herken mij hier heel erg. Die onzekerheid is vaak enorm vervelend en word soms ook alleen maar erger door social media. Je kan altijd wel iemand vinden die beter is. Zelf heb ik mij voorgenomen om te doen wat ik kan en inspiratie te halen uit de dingen ipv hier mijzelf mee te vergelijken.

    En hopelijk is dit weer een opkikker: jij bent onder andere een inspiratiebron voor mij! En het motiveert mij om verder te gaan met mijn fotografie. Ik vraag mij soms ook wel eens af waarvoor ik het eigenlijk doe. Nou juist om die dingen die jij zegt: de smile, voor de lieve mensen, ik het heerlijk vind om mensen met stralende ogen op de foto te zetten!

    Zet hem op!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Exactement chica, jezelf met anderen vergelijken kan funest zijn, jouw talenten zijn uniek!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helemaal waar, volg je hart, dat is het belangrijkste dat je kan doen. Natuurlijk mag je af en toe een beetje streng voor jezelf zijn, maar daarnaast moet je ook jezelf lief toespreken. Zeker in het geval van onzekerheid. Geef jezelf dat steuntje in de rug en je zult zien, je bloeit helemaal op en gaat er weer van genieten. Experimenteren hoort bij het leven, ik hoop dat je je joie de vivre kan behouden! Veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Héél mooi geschreven. Komt hard binnen hier, op een positieve manier.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat mooi geschreven! Ik kan me erin vinden, je beschrijft het als geen ander. Als je ooit een boek schrijft, over wat dan ook, ik zou het met liefde lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw, weer recht uit het hart geschreven en voor heel veel mensen herkenbaar.
    Er is veel talent, er zijn veel bloggers, er zijn veel fotografen, maar er is uiteindelijk maar één Mariët met haar unieke combinatie van talenten die toch een hoop bij mensen los weet te maken, of dat nu met je foto's is, je daden of je blog hier. Want wat je zegt: het gaat niet om beter of de beste zijn, maar om het plezier in je werk. Go for it honey!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fijn stukje:) Ik denk dat heel veel mensen zich hierin herkennen, ik zelf ook heel erg en ben hier de laatste tijd ook heel veel mee bezig.Het blijft moeilijk op sommige momenten, maar het geeft zoveel rust om uit te gaan van jezelf en niet van anderen om je heen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een goed gevormd stuk tekst! Fijne omschrijving! Top.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk hoe je beide kanten ziet en kiest voor de een (jijzelf, het mooie en voortuitstrevende) en je niet laat heersen door de ander (jijzelf niet zien voor wie bent, maar wie je niet bent)!

    Soms is het gewoon een strijd. Een heel bekende strijd die velen mensen 'voeren', als niet iedereen op gegeven moment.

    Niet alleen van deze tijd uiteindelijk. Ja, we hebben veel meer mooie, interessante, betere dingen om mee te vergelijken, maar vergelijken is iets wat een mens kan en dus zal doen.

    Zoals iemand al bijna 2000 jaar geleden zei: "Wat ik namelijk teweegbreng, doorzie ik niet, want niet wat ik wil, dat doe ik, maar wat ik haat, dat doe ik." Ok, dit is beetje scherp, en niet precies dezelfde setting, maar deze persoon herkent ook dat hij niet doet wat hij wilt!

    Voel je dit komen..? Uiteindelijk is dat ook wat God wilt voor de mensen, dat ze vrij mogen zijn van alles wat hun beperkt om te worden wie ze echt zijn, op weg naar volmaaktheid. Hoe mooi is dat?

    Zo te zien zijn er al veel mensen op weg :) steeds doorgroeien naar beter en niet laten tegenhouden door (onbewuste kleinmakende) omstandigen, keep going girls!

    BeantwoordenVerwijderen