Pagina's

HOW?

Oké, dus om het even samen te vatten. Praktisch al het eten en drinken in onze supermarkten kunnen we niet consumeren, want het zit vol met suikers en rare en gevaarlijke toevoegingen. Of het is oneerlijk verkregen. Praktisch alle betaalbare kleding is geproduceerd onder erbarmelijke omstandigheden voor de fabrieksarbeiders (vaak kinderen) en / of het zit vol met kleurstoffen die slecht zijn voor je huid of het is leer, bont of ander van dieren gestolen spul.


We kunnen beter ook niet meer douchen met douchegel, shampoo of zeep, want ook dát zit allemaal vol met stoffen die slecht zijn voor onze huid. Als we naar buiten lopen hebben we daar de uitlaatgassen (slecht voor het milieu én onze longen) en de zon (= gevaar, huidkanker) waar we ons dan wel tegen kunnen beschermen met een lotion die dan weer vol andere stoffen zit die slecht voor je zijn. Binnenblijven is overigens ook geen optie, want ook dat is ongezond. We hebben frisse en pure buitenlucht nodig (bestaat dat nog wel?), en beweging.

Sporten is goed, maar niet teveel, want dat is slecht voor je. Maar ook niet te weinig, want dat is slecht voor je. Daarnaast moeten we sowieso elke beweging en ademhaling in de gaten houden, want als we dat verkeerd doen is het ergonomisch onverantwoord. Autorijden is slecht voor het milieu, treinreizen is onhygiënisch en oh wee als we zwetend van de fiets afstappen. Dan hebben we weer vieze-geurtjes-maskerende deodorant nodig die, je raadt het al, vol zit met slechte stoffen. Zowel voor het milieu als je oksel. Oh en breek me de bek niet open over medicijnen. Maandverband en tampons kunnen trouwens ook niet meer, want ook die, ontdekte ik vandaag, zitten vol pesticiden en bleek en what not. 

Kortom, we kunnen en mogen niets meer. Sterker nog, we durven soms niet eens meer. Alles wat we zien, aanraken en opeten is slecht, gevaarlijk, vies of maatschappelijk onverantwoord. Het lijkt me dat ik niet hoef toe te lichten dat ook ik uiteraard tegen kinder- en dierenmishandeling ben en liever geen vreemde, gevaarlijke rotzooi eet, drink of op mijn lijf smeer. Maar mán, wat is het soms vermoeiend... Je moet als mens constant kiezen tussen twee (of meer) kwaden, en gelukkig zijn er dan ook mensen die beseffen: je kunt niet alles goed doen. Maar als je er zelf even niet op let is er altijd wel een ander die je erop wijst. "Daar zit MSG in hoor!" 

Je maakt een keuze in waar je op wil letten, waar je rekening mee wilt houden en je moet je schikken in hoeverre je biologisch, ecologisch, humaan, ergonomisch en weet-ik-wat-o-gisch verantwoord kunt leven binnen jouw budget. Maar eigenlijk ben je dus áltijd wel op het een of andere gebied slecht bezig. Echt... Hoe, HOE kunnen we onszelf nog aankijken in de spiegel?

Misschien moeten we alle spiegels gewoon van de muren halen.

Probleem opgelost.*

Liefs,
Mariët.

*Uiteraard kan dit enorme maatschappelijke dilemma nooit samengevat en besproken worden in een blogpost van nog geen 500 woorden en is mijn mening hierover veel uitgebreider dan dit en soms ook juist afwezig. De bedoeling van dit stuk is niet om een enorm diepgaande discussie aan te wakkeren, maar om even stil te staan bij hoe verschrikkelijk rot, belachelijk, tegenstrijdig en vermoeiend de maatschappij waarin we leven en de industrieën die ons voeden, kleden en vervoeren zijn. Het is gewoon bijna lachwekkend. Maar dan zo'n sneue lach, als een boer met kiespijn. 

9 opmerkingen:

  1. Gewoon even samengevat hoe ik het al een langere tijd in mijn hoofd heb. Amen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, precies dit. Het is nooit goed, wat je ook doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Don't let perfect be the enemy of good :) mijn mantra wanneer ik denk dat het 'toch allemaal geen zin heeft want er is altijd wel íets niet goed'
    En ik merk wel een minieme verandering.. heel heel langzaamaan gaat het denk ik wel steeds beter. In ieder geval omdat er een stuk meer mensen bewust mee bezig zijn en zich er hard voor maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoe klein je bijdrage ook is - het is een bijdrage. Hoe meer je die bijdrage waardeert hoe meer energie en positiviteit er vanuit zal gaan.

    Die positieve energie samen draagt bij een een betere maatschappij. Ieder doet dit vanuit zijn eigen kwaliteiten, interesses, waarden en expertise. Gelukkig maar - want je kunt niet alles. Ik denk dat als we dat durven te accepteren, we ons minder druk maken dat we álles goed moeten doen - zodat we ruimte krijgen om een paar dingen uitstekend te doen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. zeg dat wel! laten we vooral niet teveel anderen ons leven bepalen (al zitten er natuurlijk zaken tussen die wel belangrijk zijn om je in te verdiepen), en genieten van al het goede!
    xo, cheyenne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Veel mensen denken hier niet eens over na.. Weten totaal niet waar hun eten, bontkraag of kleding vandaan komen. Ik heb soms ook het gevoel dat het dweilen is met de kraan open. Gelukkig zie je steeds meer mensen die iets bewuster worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. In sommige opzichten moet her heerlijk zijn om als kluizenaar in een huisje in de natuur te leven, zonder enige inmenging van die vervelende maatschappij en alle verwachtingen die daarbij komen kijken. Jammer eigenlijk, dat zelfs dat vandaag de dag haast onmogelijk is.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Herkenbaar. Gewoon dat. Ik woon nog niet op mezelf, maar probeer ook op dingen te letten. Ik koop altijd de duurste en beste eieren die ik kan kopen, maar eieren worden dus eigenlijk altijd op een verschrikkelijke manier verkregen, kwam ik laatst achter. Ik let ook op ingrediënten, ook/voornamelijk in huidverzorging en jemig, dat is ook vermoeiend.

    Dus ja, herkenbaar. Maar zoals iemand anders al reageerde; elke bijdrage is een bijdrage. En dat vertel ik ook tegen mezelf. Want iets doen is altijd beter dan niets. Ik hoef niet in één klap 100& biologisch en duurzaam verantwoord te leven. Zou financieel niet eens kunnen trouwens, voor het gros van de mensheid niet. Maar iets is altijd beter dan niets.

    BeantwoordenVerwijderen