Pagina's

BYE BYE COMFORTZONE

 Tot nu toe heb ik me hier op mijn blog nog niet echt uitgelaten over mijn geloof, mijn interesse in spiritualiteit en mijn ervaringen daarmee. Waarom? Ik denk dat ik een klein beetje bang was voor vooroordelen, mensen die (verkeerde) conclusies trekken of discussies willen aangaan over onderwerpen waar ik niet over wil discussiëren. Maarja, als je je (online) ergens over uitspreekt kan je dat natuurlijk verwachten. Aangezien dit belangrijk voor me is en ik er dagelijks mee bezig ben, wil ik het er toch eens over hebben.


Iedereen die mijn blog al een tijdje volgt zal opgemerkt hebben dat mijn huis helemaal vol staat en hangt met buddha's, dromenvangers, mala's, wierook, edelstenen en spirituele boeken. Happinez is mijn favoriete magazine, bijna elke dag bid ik, vaak zing ik mantra's en sinds vandaag heb ik ook een waterkan op tafel staan met drie edelstenen erin. Je zou bijna denken dat ik een of andere vage zweefteef (een vervelend woord) ben die alleen maar met haar hoofd in de wolken zit, maar wie mij kent weet dat dit niet zo is. Ik kan juist heel nuchter zijn - maar nieuwsgierig ben ik wel.

Mijn ouders hebben ons christelijk opgevoed en daar ben ik ze ontzettend dankbaar voor. Ik heb op een hele fijne en veilige manier God leren kennen en was heel jong al overtuigd van zijn bestaan. Eigenlijk heb ik daar in mijn hele leven nog nooit over getwijfeld en dat heeft me door heel wat moeilijke periodes heen geholpen.

We gingen elke zondag naar de kerk en in het begin zat ik daar vooral te wachten tot tijdens de preek de rol snoepjes uit mama's tas kwam en ik, al kauwend op mijn fruitella, bootjes kon vouwen van de papiertjes. Maar naarmate ik ouder werd hield het me veel meer bezig, want behalve christelijk ben ik ook heel kritisch opgevoed. Met een wetenschapper als vader leer je wel om niet alles voor zoete koek aan te nemen en overal vragen bij te stellen. 'Onderzoek alles en behoud het goede', zei papa altijd.

Voor de kerk, zijn psalmen waarvan ik meer dan de helft niet begreep, zijn regeltjes en dogma's begon ik steeds meer afkeer te krijgen, terwijl mijn geloof in God juist steeds sterker en sterker werd. Rond mijn zestiende nam een vriend me een keer mee naar zijn kerk, waar je mocht dansen en klappen, waar je je handen in de lucht kon steken als je daar zin in had, waar alles ontzettend puur en open was, waar ze prachtige liederen zongen waar mijn hart warm van werd en die ik begreep, die me raakten. Dat was een groep van zo'n 40 / 50 man gok ik, in een zaaltje van de muziekschool in het dorp. Ik werd er lid en koos ervoor me te laten dopen, om samen met de gemeente 100% voor God te kiezen.

Gelukkig en helaas werd deze gemeente heel populair en stroomde het binnen de kortste keren vol met mensen en vooral heel veel jongeren. Gelukkig omdat ik iedereen die warmte toewens, helaas omdat door de groei ook deze gemeente zich steeds meer blindstaarde op uiterlijkheden en regeltjes en dogma's. Soms andere dan de kerk waar ik vandaan kwam, maar met dezelfde felheid, of misschien nog wel meer. Er begonnen mensen op te staan die deden alsof ze 'bij God op schoot hadden gezeten' en alles moest zoals zij het vonden: al het andere was verkeerd. In het begin vond ik dit ontzettend interessant en deed ik er keihard aan mee, maar toch knaagde er iets. Veroordeling was een constante factor voor mijn gevoel, en ik voelde me er steeds minder thuis.

Ik dacht heel veel na, las heel veel boeken, bezocht andere ceremonies (bijvoorbeeld sjamanistische medicine circles in een hut van dierenhuiden in een donker bos), praatte ontzettend veel met mijn ouders, vrienden (zowel gelovig als niet gelovig) en leerde om naar mijn intuïtie te luisteren. Ik geloofde niet dat het christendom de enige waarheid was en dat AL die andere mensen op de wereld die geen of een ander geloof hadden (puur omdat ze toevallig in India waren geboren en niet in Nederland) fout waren en dat het niet goed zou komen met hun ziel. Sterker nog, dit ging zó ontzettend tegen mijn natuur in dat ik me juist ging verdiepen in allerlei andere religies en geloven. Conclusie? Het gaat allemaal, altijd, overal, uiteindelijk over licht en liefde. Ik begon te geloven dat iedereen die iets goddelijks ervaart dezelfde energie ervaart. God, Allah, Het, Hij, Zij, Elohim, Brahma, noem het maar op, en waar je geboren bent, hoe je opgevoed bent bepaalt hoe je het noemt. Het in mijn beperkte hokje stoppen en zeggen dat het niets anders kan zijn voelde voor mij steeds meer als een beetje arrogant en verkeerd, Hij is namelijk zoveel meer dan ik kan bevatten.

Ja, ik noem het God, want daarmee ben ik opgevoed en dat voelt vertrouwd, maar ik geloof niet in een man met een baard die vanuit de hemel de boel regelt met een soort toverstaf. Ik heb me compleet losgemaakt van uiterlijkheden en regeltjes: religie dus. Ik ga niet meer naar de kerk. De dromenvangers en buddha's en mala's heb ik in huis omdat ik ze mooi vind, niet omdat ik ze aanbid. Ik bid, zing nog steeds sommige liederen die ik in de kerk geleerd heb, maar ik zing ook hindoestaanse mantra's, ik brand ook witte salie en niet alleen omdat het lekker ruikt, ik sta open voor alles en onderzoek nog steeds alles. Ik geloof in God en voor mij is het belangrijk, maar ik zal nooit meer zeggen dat ik alles het beste weet en dat een ander zijn opvattingen verkeerd zijn. Het is voor mij iets heel persoonlijks geworden waar ik dolgraag over praat als iemand ernaar vraagt en er interesse in heeft, maar wat ik niemand door de strot wil duwen.

Sommige dingen van het christendom vind ik prachtig, maar er zijn ook een hoop dingen die veel christenen uitstralen die in mijn ogen niet stroken met de kern van het geloof (= liefde en vooral niet oordelen), en waar ik ook absoluut niet mee vergeleken wil worden. Christenen worden vaak (en lang niet altijd terecht) aangezien voor veroordelende, preutse en strenge homohaters en dat ben ik niet. Hoe vaak ik vroeger niet zodra men wist dat ik christen was allemaal (bijna boze) vragen op me afgevuurd kreeg over homo's en de hel etc. Ik dacht dan altijd: Het gaat om zulke andere dingen... De moslims die om de christenen heen stonden en andersom zodat ze veilig konden bidden tijdens demonstraties in Egypte, dát is een mooi voorbeeld waar het om gaat. Naastenliefde. Het kan gewoon samengaan, hand in hand.

Er zijn behoorlijk wat dingen die de kerken waar ik geweest ben verkondigen waar ik niet achter kan staan, die niet goed voelen en die compleet ingaan tegen wat ik voel in mijn hart. Daarom heb ik ook geen behoefte meer om daarheen te gaan en mezelf christen te noemen. Trouwens ook geen boeddhist, moslim, hindoe, agnost of welke term er dan ook bestaat. Er is voor mij een enorm verschil tussen geloof en religie. Ik ben gewoon Mariët, en ik voel me een creatie van God, ik geloof in hem (het, zij, de energie, de liefde) en in de kracht van zijn natuur.

Naast het christendom houd ik me dus ook bezig met natuurreligies zoals sjamanisme, die het dan weer hebben over The Great Spirit, en heb ik daar ook al bijzondere dingen in meegemaakt. Maar ben ik een aanhanger van het sjamanisme? Nee.

Ik ben gewoon Mariët, één van de vele creaties, en ik ben heel nieuwsgierig.

Nu ben ik natuurlijk ook wel heel erg nieuwsgierig of ik lezers heb die geloven of zich bezighouden met spiritualiteit, dus kom maar op met de verhalen!

Liefs,
Mariët.


49 opmerkingen:

  1. Mooi geschreven. We hebben het hier laatst ook al over gehad, ik vind het leuk hoe je zo nieuwsgierig bent, en tegelijkertijd zo open naar al het anderen. Zoals je weet ben ik zelf niet gelovig (ik geloof alleen in mezelf :p), maar ik herken die nieuwsgierigheid van je wel een beetje. Dusja, eigenlijk alleen maar goed als jij zo je ding hebt gevonden en daar heel veel steun en energie uit kan halen. En goed ook dat je wel nuchter genoeg bent om bepaalde kritische noten te plaatsen en iedereen in z'n waarden te laten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lief! Zo fijn om er gewoon over te kunnen praten zonder een oordeel te hangen aan de mening van een ander. Die openheid vind ik heel belangrijk.

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow! Heel mooi geschreven en zo herkenbaar! Mijn leven ziet er in grote lijnen ook zo uit. Heel erg leuk om te zien. Het is zo fijn om een stabiele basis te hebben en van daaruit zoveel mooie, nieuwe dingen te leren en te ontdekken. Het is voor jou misschien uit je comfortzone, maar als het aan mij schrijf je vaker dit soort posts :-D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies. Die stabiele basis is heel fijn, daar ben ik zo dankbaar voor! En thanks, wie weet doe ik het vaker inderdaad!

      Verwijderen
    2. Ik ben gelijk op zoek gegaan naar wat de betekenis is van witte salie is en ben nog meer geïnspireerd. Had er al vaker over gelezen bij Gabrielle Bernstein en ga het nu toch maar eens kopen :-)

      Verwijderen
  4. Mooi om te lezen. Volledig herkenbaar voor mij tot aan het stuk dat je je hebt laten dopen. Die stap heb ik uiteindelijk nooit gezet. Jij bent al een stuk verder in deze zoektocht denk ik. Ik sta nog aan het begin. Heb net kennis gemaakt met mediteren, sjamanisme, etc. Ik gebruik engelenkaarten om mijn intuïtie te vergroten en maak gebruik van edelstenen. Ik durf daar steeds meer open over te zijn. Drie dagen geleden schreef ik er nog een stuk over op mijn eigen blog. De angst om tot zweefteef veroordeeld te worden is grotendeels weg, maar precies wat jij ook zegt: Ik heb geen zin in discussies hierover. Ik wil niemand overtuigen en ik wil ook niet overtuigd worden. Ik wil wel gerespecteerd worden, wat ik ook geloof en dat is soms moeilijk in deze wereld vol (voor)oordelen.

    Een bericht als jij hier nu schrijft steunt mij weer enorm en geeft mij weer extra kracht om vooral mezelf te mogen zijn. Iets wat voor mij niet vanzelfsprekend is... Dank je wel, Mariët.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel graag gedaan Marion. Het voelde kwetsbaar om het online te zetten maar Brené Brown leerde me dat kwetsbaarheid moed is. En kijk wat een hartverwarmende reacties... Echt bijzonder.

      Verwijderen
  5. Wauw, super mooi! Dit is precies hoe ik mij verhoud tot het christendom en geloof. Echt exact. Vaak lastig uit te leggen aan anderen. Maar jij doet het gewoon even!
    Respect en dank hiervoor. Mooie quote ook van je vader. Ik houd er van; wetenschap en religie gaan prima samen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat gaat zeker goed samen, juist door mijn vader ben ik daar altijd heel open in geweest. Thanks Merel!

      Verwijderen
  6. Mooi geschreven! Ikzelf ben gedoopt en heb altijd veel interesse gehad in religie. Ik volgde als kind dan ook vrijwillig bijbellessen. Maar ik ben spiritueel, new age, opgevoed. Verder heb ik me ook altijd verdiept in andere religies van Odinisme tot aan boeddhisme. Ik haal uit alle religies iets moois. Ik bid, ik mediteer en ja ik geloof in iets wat we God noemen. Voor mij is het een energie met een bewustzijn en liefde. Als ik hiermee naar buiten kom word ik vaak aangezien als 'zweefteef'. En dat vind ik jammer, want dat ben ik niet. Ik denk na en onderzoek voor ik iets geloof. En als mensen me vragen wat ik geloof, dan antwoord ik tegenwoordig: Ik ben me spiritueel bewust. Wat ze daar van willen denken, mogen ze zelf weten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi antwoord ook wel. Het is toch ook zo? Spiritueel bewust kan heel veel omvatten en dat is juist zo mooi.

      Verwijderen
  7. Mooi geschreven. Ik ben ook christelijk, maar ik weiger mezelf in een hokje te stoppen als gereformeerd, protestant, etc. Voor mij is de essentie van het mijn geloof toch Jezus en het offer wat Hij voor ons heeft gebracht zodat wij gered kunnen worden. Dat mis ik in de andere geloven. Maar verder ben ik het met je eens hoor. Ik ga zelden naar de kerk, de meeste regels zijn erbij verzonnen door mensen. Geloven zit in je hart en niet in een gebouw en zeker niet in hoe 'braaf' je bent. En mensen die anders denken veroordelen, vreselijk vind ik dat, daar gaan me de nekharen van overeind staan. Ik zal ook nooit iemand proberen te overtuigen van mijn mening ofzo. Geloof is persoonlijk, het heet niet voor niets geloof in plaats van feitenkennis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lekker zo houden, uit die hokjes blijven. Die zorgen alleen maar voor grenzen en vaak ook ruzie om niks. Wel een hoedje, geen hoedje, wel een rok, geen rok. Pfff. Daar werd ik zó moe van altijd! We zijn kinderen / creaties van God en dat is het belangrijkste.

      Verwijderen
  8. Wat mooi om te lezen dat je voor jezelf er een mooie weg in hebt gevonden. Een zweefteef vind ik je absoluut niet Het is juist mooi dat je het zo beleeft. Ik geloof zeker dat er iets bestaat zoals een god. Met de kerk en aanverwanten heb ik echter niets.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! En inderdaad, het is de kerk wat zo tegenstaat, bij mij ook. Dat is ook man-made, en staat voor mij "los" van mijn geloof.

      Verwijderen
  9. Colette Peverelli31 mei 2014 om 15:03

    Prachtig en ontroerend om te lezen! Heel herkenbaar en heel warm en mooi om te lezen dat er ook anderen zijn die zo voelen, geloven en denken. Dank voor je mooie verhaal. ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel erg mooi geschreven! Knap dat je er over verteld. Ik ben zelf absoluut niet gelovig opgevoed en geloof ook niet in een God. Maar geheel ongelovig ben ik niet, ik sta open voor verschillende ideeën en vind het interessant om er met mensen over te praten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat alleen al kan zo'n verrijking zijn. Soms gewoon eens verder kijken en praten over datgene wat je niet zo goed kan bevatten. Heerlijk!

      Verwijderen
  11. Wauw wat een waanzinnig inspirerend artikel. Ik sta zelf op een punt waar ik erg op zoek ben naar... iets, hem, hij, zij, misschien wel niets? Dit sluit heel erg aan bij hoe ik er op dit moment in sta. Thanks

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. You're welcome! Lekker open staan en nieuwsgierig blijven.

      Verwijderen
  12. Wat mooi om te lezen, het is zo anders dan ik gewend ben en opgevoed ben. Ik kan dus ook niet zeggen dat ik me er in kan vinden, sorry, maar vind het heel mooi dat jij er zo over denkt en je hier goed bij voelt :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen sorry nodig, juist het feit dat we als twee verschillende mensen gewoon normaal tegen elkaar kunnen doen en blij voor elkaar kunnen zijn. ^^

      Verwijderen
  13. Ik vind t dapper van je dat je dit zo opgeschreven hebt. Ik herken het gevoel van veroordelen vanuit mensen die het christendom niet snappen, maar helaas ook het veroordelen vanuit christenen naar niet christenen.. Stom dat veel mensen niet lijken te begrijpen dat het precies zo hoort te zijn als jij schrijft: liefde (= NIET veroordelen!). Liefs:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ik vond het ook wel spannend, maar het voelde toch goed. Het is zo jammer dat mensen elkaar zo veroordelen. Waar je ook vandaan komt en wat je opvattingen ook zijn, heb elkaar gewoon lief.. Was het maar zo.

      Verwijderen
  14. Ik ben Christen. Ik geloof alles dat in de Bijbel staat. Helaas zorgt het zeggen van deze twee zinnen vaak voor discussies. En ik loop er niet van weg. Maar soms bezorgt het me ook hoofdpijn. Iedereen heeft zijn/haar geloof. En ik zal een ander niet veroordelen op zijn/haar geloof. Waarom een ander het bij mij dan vaak wel doet, zucht, ik weet het niet. Maar goed. Als jij gelukkig bent en jij hebt een goede relatie met God, waardoor je je ook geliefd voelt. Dan is daar niks mis mee, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee precies, daar is ook niets mis mee. Juist alleen maar goed! Ik ben net als jij een hele tijd de discussies niet uit de weg gegaan en ik had altijd mijn woordje klaar, maar op een gegeven moment was ik dat zo zat. Ik wilde niet meer aanvallen, aangevallen worden en verdedigen. Ik wil gewoon harmonie, rust en liefde.

      Verwijderen
  15. Ik geloof tot in het diepst van mijn wezen dat er meer is, ik geloof alleen niet in het instituut kerk/moskee/..., daar waar mensen bepalen wat wel en niet goed is, wat je wel en niet mag geloven en hoe je zou moeten leven. Ik ben niet gelovig opgevoed, maar ben altijd wel zoekende geweest naar wat bij mij past. En zo kwam ik tot de ontdekking dat ik in geen hokje/stroming pas: ik ben te vrijgevochten en kritisch om me in het keurslijf te wringen van wat veel kerken willen. Toch zal ik nooit iemand veroordelen wanneer zij zelf wel naar een kerk of ander gebedshuis gaan; leven en laten leven. Ik vind het mooi om te zien dat mensen daar hun rust en inspiratie vinden, maar heb ook genoeg ervaringen van dichtbij waarin ik zag dat ze braaf iedere zondag in de kerk zaten, maar doordeweeks niet leefden naar hun geloof...

    Voor mij is mijn geloof de verwondering voor het leven. Ik kan oprecht geraakt worden door de schoonheid van de natuur, mezelf verbazen over de complexiteit van het menselijk lichaam, stil worden wanneer zaken zo samenvallen dat het geen toeval meer kan heten. Als ik mijn 'God' (ik heb er geen naam voor) moet omschrijven, is dat voor mij de energie achter alles, de bron van leven.

    Ik vind de scheppingsverhalen uit de verschillende geloven ontzettend boeiend omdat ze vaak nog steeds heel waardevolle boodschappen voor de mensheid bevatten. Alleen zouden deze teksten beter in hun tijd geplaatst moeten worden: duizenden jaren geleden, in totaal andere maatschappijen. Niet letterlijk opvatten wat er staat, maar kijken naar de kern, de boodschap erachter. En in mijn ogen is dat bij de verschillende geloven toch telkens weer hetzelfde: heb elkaar lief. En dát is volgens mij wat we als mensen overal ter wereld met elkaar gemeen hebben, ongeacht of je geloof of niet: de behoefte aan verbondenheid, liefde, warmte.
    Dat is universeel, ongeacht de rituelen/gebeden/gewoontes die daaraan gekoppeld zijn...

    Zucht, ik kan hier uren over praten en nadenken, wat fijn dat je jouw gedachten op papier gezet hebt, het maakt iets los lieve Mariët!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oohh alles wat jij zegt... Amen sister! Haha. Een blogpost onder een blogpost, maar een hele mooie toevoeging. Thanks lieve Kelly! Wanneer kom je weer langs? Keuvelen we lekker verder. ^^

      Verwijderen
  16. Ik vind het heel leuk en 'moedig' van je dat je zo'n persoonlijk onderwerp aan hebt gesneden op je blog. Zelf ben ik niet gelovig opgevoed, maar ik heb wel veel respect voor mensen die wel zo opgevoed zijn en geloven in datgene waar zij zich goed bij voelen. Ik heb mijn eigen dingen waar ik in geloof', dat waar ik mezelf bij vind passen. Ik vind het mooi om je eigen 'waarheid' voor te hebben en te geloven wat jij wilt en wat jij denkt dat goed is. Dit soort artikelen maken jouw blog echt 'jou' vind ik, want er zijn niet veel andere blogs die ik lees die zo open en eerlijk zijn. En bovendien zet je mij vaak wel aan het denken, wat ik erg waardeer. Ik hou vaak niet zo van lange teksten op blogs omdat ik vaak liever foto's kijk (haha..) maar jouw blogs lees ik graag van begin tot eind :) Thanks voor al je blogs en ik hoop nog veel van je te kunnen lezen! Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw Sharon, dankjewel voor je lieve berichtje. Dat vind ik erg fijn om te lezen!

      Verwijderen
  17. Ik geloof in God, of een God of iets bovennatuurlijks (ben er nog niet uit), maar ik geloof niet in de kerk. Ik geloof in dat wat je ziet en wat je voelt, niet dat wat verteld moet worden. Ik hoef niet iemand te horen prediken over hoe je je geloof zouden moeten uiten of belijden of hoe je je moet gedragen volgens regels. Want wat is immers goed en fout? Ik ben wel christen, gedoopt, maar ik doe eigenlijk verder niets met de kerk en heb de Bijbel nog nooit volledig gelezen. En dat vind ik prima. Ik respecteer mensen die dat wel willen volgen en die dat heel belangrijk vinden voor 100% maar ik geloof in de kracht die je uit jezelf kan putten en niet dat wat een ander je verteld. God is ergens troostend, denk ik, de gedachte dat (net zoals karma) er misschien iets is dat we niet kunnen bevatten, niet kunnen zien en niet kunnen aanraken, vind ik fijn. Het herinnert me eraan dat de we maar kleine popjes zijn op een wereld die bij toeval heeft geleid tot de mensheid, maar we moeten stoppen met arrogant denken dat we alles zijn. Ik bid ook nog wel eens, maar ik moet je eerlijk vertellen dat ik regelmatig niet meer weet of de heilige geest links of rechts zit... And that's okay with me.

    Zoals ik al op instagram zei: een hele mooie, open en oprechte post. Dat ben ik wel van je gewend, maar dit heeft toch een speciaal randje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Leonie! Je verwoord het ook mooi, ik geloof wel in God, maar niet in de kerk. Dat heb ik dus ook een beetje.

      Haha, offie links of rechts zit... :') Ik denk dattie niet beperkt is door links/rechts/onder/boven maar dattie overal is!

      Verwijderen
  18. Dit had ik kunnen schrijven. Fijn om te lezen, dank!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. You're welcome! Leuk dat er zoveel gelijkgestemden zijn.

      Verwijderen
  19. Als dochter van een predikant (die zich overigens later pas om heeft laten scholen en in eerste instantie als chemicus aan het werk is geweest) ben ook ik opgevoed met het christendom. Zelf ben ik nog steeds actief binnen de kerk, maar ik kan me goed vinden in jouw verhaal. Voor mij is de belangrijkste boodschap die ik uit het geloof mee krijg dat je respect moet hebben voor je medemens, ongeacht wie hij is en waar hij voor staat en hoewel ik mij niet uitgebreid heb verdiept in andere religies, denk ik dat dit voor de meeste geloven opgaat. Strijders die oorlog voeren uit naam van het geloof hebben er in mijn ogen dan ook helemaal niks van begrepen. Of je nou dertig Goden aanbidt of slechts één en welke naam die God dan ook heeft, de boodschap komt uiteindelijk op hetzelfde neer. Je hoeft ook echt niet iedere week in de kerk te zitten om een goed gelovige te zijn, het gaat er om wat je er in het dagelijks leven mee doet. Al heb je in je hele leven nog geen voet in de kerk gezet, als je klaarstaat voor een ander als die je nodig heeft ben je een beter mens dan iemand die elke dienst bijwoont maar zijn deuren sluit als iemand er op klopt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohh hier kan ik het echt alleen maar zó mee eens zijn. Dankjewel voor je berichtje!

      Verwijderen
  20. Wauw prachtig verhaal! Supermooi beschreven. Ik kan me ook heel goed vinden in jouw verhaal. Fijn om dat te lezen (en ik heet ook Mariët, waardoor je slotstukje nóg krachtiger op mij overkomt.) Ik vind het geloof in het algemeen iets heel moois. Jammer dat er regelmatig over veel geloven geoordeeld wordt door mensen die er, in de meeste gevallen, nauwelijks iets van af weten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé naamgenoot! Dat is grappig. ^^ En ik vind dat zelfs al weet je er veel van af, laat mensen lekker in hun waarde.

      Verwijderen
  21. Als op gevoede christen vind ik het mooi om te lezen hoe jij het met het geloof bezig ben. Maar hoe jij het vertaald hebt naar jou leven en naar wie jij bent. Ik ben het absoluut eens met het feit dat er bepaalde regels zijn in het christendom en dat er bepaalde mensen zijn met gedachten over het christendom, die gewoon niet meer in deze tijd passen. Gelukkig zijn er kerken en mensen die wel mee gaan met de tijd en er alles aan doen om het geloof, ongeacht welk geloof dan ook, van deze tijd te laten zijn. En ik vind het mooi dat jij één van die mensen bent die je daar bij aan sluit om zo te geloven in wat voor jou belangrijk is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Annouska! Ik ben ook blij dat er kerken zijn die daar wel hun best voor doen.

      Verwijderen
  22. Wauw!! Prachtig geschreven en omschreven.. ik kan me er helemaal in vinden én in herkennen. Ben ook Christelijk opgevoed en christen maar breder dan wat iedereen als vooroordeel heeft. In mijn (molukse) cultuur gaat het christendom hand in hand met de natuurgodsdienst en zijn er broeder banden tussen moslims en christenen.. inderdaad.. de sleutel is naastenliefde (en niet kiezen wie je liever als naaste ziet;) ) , Liefde en Licht..
    Ik hoop meer van dit soort blogs van je te lezen! Heel herkenbaar en nu snap ik nog meer waarom ik zoveel herkenning in je blogs vind en in jouw kijk op de wereld. Blij dat ik vorig jaar je ben gaan volgen :D

    BeantwoordenVerwijderen
  23. erg mooi omschreven, en voor mij super herkenbaar. ik denk dat wij op dit punt best hetzelfde denken over dingen.. sommige dingen uit het christendom vind ik ook erg mooi maar andere dingen gaan weer helemaal nergens over naar mijn mening

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Heel mooi en herkenbaar geschreven! Ik herken me heel erg in jouw verhaal; juist om de 'arrogante' en veroordelende houding van bijv. het christendom kan ik me daar niet bij aansluiten, ik geloof niet dat een God zo is. Ik sta open voor alles, en neem van alles het mooiste mee in mijn leven :)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Jet, ik ken je nog van bokt, jaren geleden volgden we beiden een topic met christenen (dacht ik). Ik ben een volger van je blog, maar vond het jammer niets over God te lezen. Fijn dat je het nu wel gedaan hebt (ik lees niet alles, dus kan zijn dat je het al vaker gedeeld hebt). Ik kan me goed vinden in je verhaal, over religie en veroordelend bezig zijn. Ik blijf dat moeilijk vinden. Ook ik ben daardoor uit de kerk weggegaan, maar heb een andere gemeente gevonden. Laatst las ik dat je twee dingen hebt, sommige mensen hangen God aan, anderen religie. Ik geloof wel in 1 ware God, die alles ziet, betrokken is en vol liefde is. Ik geloof ook in andere machten, die dat tegenwerken. Religie is niet Gods werk. Dat is het grote probleem! Mensen gebruiken God, maar dienen God niet, ze gaan voor zichzelf. Ik geloof dat als je dichtbij God leeft (en dat weet jij vast en zeker ook =) ), dat hij je veel liefde geeft, liefde die je uit kunt delen. Je weet dat er Iemand is die, ondanks alles, van je houdt. En laat dat nou precies Degene zijn die alles in Zijn hand heeft =)
    Juist door hem zouden de regels weg moeten vallen, zou iedereen geaccepteerd moeten worden en zou niemand moeten veroordelen.
    Hier een stukje van Hans Maat, uit het conferentiemagazine van Opwekking 2014:
    http://i746.photobucket.com/albums/xx110/jolanda_leandro/HansMaatOpwekkingklein_zps2df1da8e.jpg
    Zo, stuk langer dan ik had bedacht.. ;-)
    Veel liefde toegewenst, Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat bijzonder om te lezen. Heb geboeid je hele stuk doorgenomen. Juist die dingen die je schrijft over het geloof (=religie) zijn de dingen waarom ik ben afgehaakt op het geloof/de kerk/de christen. Of nee, niet het geloof. Ik geloof dat god bestaat. Maar ik heb zo'n afkeer gekregen van de kerk en de manier waarop veel christenen het geloof gebruiken/misbruiken (sorry, nu generaliseer ik even. Niet iedere christen is zo) dat ik daardoor het geloof best een moeilijk iets ben gaan vinden. Dus ik vind het echt super fijn om andermans hersenpinsels hierover te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik heb je blog vandaag pas ontdekt, maar ik ben nu al hooked. Deze blogpost - wow, zo mooi. Hoe jij over dingen denkt komt heel erg overeen met hoe ik over dingen denk, en hoe ik ben opgevoed. Ik geloof ook in God, maar ik hang geen specifieke religie aan. Wel bekijk ik het vanuit een bepaald perspectief (net zoals iedereen, denk ik), namelijk vanuit de integrale yoga en het soefisme. Zoals je misschien kan raden gaat het bij die yogavorm niet alleen om lichaamshoudingen; hoe meer je je erin verdiept, hoe dieper het gaat. Ik geef toe, ik heb heel veel vanuit mijn opvoeding meegekregen, maar het sluit allemaal ook ontzettend aan bij hoe ik zelf over dingen denk. Maar het is lastig om over te hebben met anderen. Juist daarom vind ik je blogpost zo... verfrissend, inspirerend, mooi. 'Het gaat allemaal, altijd, overal, uiteindelijk over licht en liefde.' Precies dat. En ieder geloof of levenswijze (of individu) vult het op zijn eigen manier in en dat is prima.

    Ik wil me eigenlijk ook meer verdiepen in... van alles. Nu doe ik dat nog niet zo. Ik probeer gewoon mijn leven zo goed mogelijk te leiden (en dan niet op een spastische manier).

    BeantwoordenVerwijderen