Pagina's

WELKE CAMERA MOET IK KOPEN?

De vraag die ik misschien wel het meest krijg van klanten, familie, vrienden en jullie is: "Welke camera moet ik kopen?" Vandaag wil ik daar op ingaan en een aantal belangrijke dingen bespreken.

Ten eerste (en heel belangrijk om te melden): hier heb ik niet (echt) veel verstand van. Ik ben een fotografe (die zichzelf alles heeft aangeleerd) en geen cameratechnicus, ook werk ik niet in een fotozaak. Wat ik hier vandaag vertel is dus geschreven vanuit mijn persoonlijke ervaring, mening en mijn beperkte kennis.

Het eerste antwoord wat ik dan ook altijd geef wanneer iemand mij dit vraagt is: "Pfffff géén idee! Er zijn zóveel camera's... Daar heb ik geen verstand van. Ik raad je aan om naar een goede fotozaak te gaan en daar advies te vragen." En ook hier weer is dat mijn eerste antwoord. Natuurlijk ga ik vandaag wel iets meer bespreken, maar ik blijf er bij: een expert bij een goede camerawinkel weet véél meer over welke camera aansluit bij jouw behoeften! Zelf ga ik graag naar Kamera Express (Capelle a/d IJssel, Antwerpen, Amsterdam en sinds kort ook in Den Haag) om nieuwe spullen aan te schaffen. Vraag aan één van de medewerkers of ze even tijd hebben en leg ze uit waarom je een camera wilt kopen, wat je ermee wil doen, wat je ervan verwacht en vertel (niet geheel onbelangrijk) je budget. 

Foto uit één van mijn loveshoots - spelen met de camera die je hierboven ook ziet
Wat ik ook belangrijk vind om mee te geven voor ik inga op de verschillende soorten camera's is het volgende: het hebben van een 'goede' (dure) camera garandeert geen mooiere foto's. Een goede fotograaf kan met een simpel en goedkoop camera'tje mooiere foto's maken dan een beginner met de duurste en hipste camera.

Een goede foto ontstaat door inzicht in de instellingen, lichtgebruik, compositie, locatiekeuze, achtergrond gebruiken, samenwerken met je model en last but not least: een goede nabewerking. Natuurlijk zie je verschil tussen de kwaliteit van een simpele compactcamera en de allerbeste professionele gear, maar kwaliteit alleen maakt geen goede foto. Je kunt dus best beginnen met een goedkopere en simpelere camera als je voor het eerst wil gaan leren fotograferen. Eerst maar eens focussen op al die andere dingen die ik in het rijtje hierboven noem. Heb je dat een beetje onder de knie en vind je het écht heel erg leuk om te doen? Dan kun je uiteraard op zoek naar een duurdere camera met meer kwaliteit en opties.

Experimenteren met een wegwerpcamera'tje in Normandië, Frankrijk






Er zijn grofweg drie verschillende soorten (digitale) camera's te koop die voor nu van toepassing zijn: compactcamera's, systeemcamera's en spiegelreflexcamera's. Natuurlijk zijn er binnen die drie soorten héél veel verschillende modellen en mogelijkheden, maar dit is zo'n beetje de basis. Zelf ben ik dertien jaar geleden begonnen met een hele goedkope (voor mij toen duur) en simpele Kodak compact camera.

Compactcamera's zijn over het algemeen de goedkoopste keuze, maar ze bieden dan ook de minste kwaliteit en opties qua instellingen. Helemaal prima voor simpele (vakantie)kiekjes en beginnen met uitvinden of fotografie iets voor jou is, maar je zult merken dat je na een tijdje door wil met een iets geavanceerdere camera.

Het voordeel van een compactcamera is dat hij lekker klein, licht en handzaam is, past makkelijk in je tas / zak om overal mee naartoe te nemen. Als je niet al teveel verwacht van de opties en kwaliteit dan is een compactcamera perfect voor je. Tegenwoordig bestaan er overigens heel wat compactcamera's die een betere kwaliteit bieden, maar hier betaal je dan natuurlijk ook meer voor. De meeste betere compactcamera's zullen tussen de € 250 - € 500 kosten. Let op: een compactcamera heeft een vaste lens en je kunt er dus geen andere objectieven op zetten. Als je verwacht veel te moeten of willen inzoomen met je camera zou ik niet voor een compact gaan, de kwaliteit van intern zoomen is vaak om te huilen.

Vakantiekiekje, gemaakt door mijn broer met de Olympus TG-830 compactcamera











Systeemcamera's zijn ook nog steeds licht, klein en handzaam, maar wel een stapje vooruit in kwaliteit. Bij deze camera's kun je wel van objectief wisselen, in mijn ogen een groot pluspunt. Dit soort camera's kun je ook vinden tussen de € 250 - € 500, maar lopen ook in prijs op tot € 1000 - € 1500. Je kunt wel raden welke kwalitatief beter zijn en meer opties hebben. Toch zal een systeemcamera, betaalbaar of duur, meer te bieden hebben dan een compactcamera, je hebt er gewoon net wat meer mogelijkheden mee.

Zelf heb ik nog nooit met een systeemcamera gewerkt, maar ik ben er wel erg nieuwsgierig naar en zou er misschien eentje aan willen schaffen voor op reis. Cynthia gebruikt met veel plezier een systeemcamera (de Panasonic Lumix GM 1) en schreef er hier een uitgebreide review over inclusief veel voorbeeldfoto's en -filmpjes.

Een foto die Cynthia maakte van de Panasonic Lumix GM 1


Spiegelreflex camera's zijn 'die grote zwarte dingen'. Ook hier lopen de prijzen van € 500 op naar € 2500 en nog meer, omdat binnen deze categorie heel veel mogelijkheden en verschillen zijn. Je hebt instap modellen en professionele modellen, en bij Kamera Express zie ik zelfs een middenformaat camera van € 19.849,00. Mwoah, dat hebben we nog wel tussen de kussens van de bank liggen, toch? Die slaan we even over vandaag.

Ook hierin; laat je adviseren door een kenner. Zelf werk ik met een fullframe camera (dat is een camera met een grotere sensor en dus duurder, zwaarder maar ook iets betere kwaliteit en volledig gebruik van het bereik van je objectief). Lees hier meer over fullframe. Ik vond het prettig om over te stappen naar fullframe omdat ik het professioneel gebruik en regelmatig fotografeer in slecht belichte ruimtes. Toch ga ik ervan uit dat de gemiddelde lezer van dit artikel geen professionele fotograaf is (die zullen over het algemeen niet op basis van een artikeltje op een lifestyle blog bepalen welke gear ze kopen) en dus ga ik daar niet verder over uitweiden.

Consumentencamera's zijn over het algemeen uitgerust met een kleinere sensor en dus minder duur en lichter in gewicht. Dit is een mooie stap voor mensen die het fotograferen echt serieus zijn gaan nemen als hobby, of zelfs overwegen er meer mee te gaan doen. Bij een spiegelreflex camera kun je alles zelf instellen en ik geloof dat het ook pas zin heeft om zo'n camera te gaan gebruiken als je ook daadwerkelijk in de Manual stand fotografeert, waarbij je alles zelf instelt. Gebruik je alleen de automatische stand kun je net zo goed een compact- of systeemcamera gebruiken.

Een digitale spiegelreflex camera is een stuk groter, zwaarder en minder handzaam dan een compact- of systeemcamera. Tenzij je echt waanzinnig scherpe en grote beelden wil maken van je reis zou ik 'm dan ook niet aanraden als reiscamera. Zelf nam ik naar al mijn afgelopen reizen een Canon 40D mee, een stuk kleiner dan de camera's die ik voor mijn werk gebruik, maar alsnog wel een groot en zwaar ding. Ik merkte dat ik het maar irritant vond en hem liever niet meehad. Toch vond ik de kwaliteit van de Olympus (compactcamera geleend van mijn broer) tegenvallen. Vandaar dat ik erover denk om een systeemcamera aan te schaffen voor op reis.

Mijn Canon 6D met een 50mm F1.4 objectief inclusief macrofilter.

Objectieven worden belangrijk wanneer je met een systeem- of spiegelreflexcamera gaat werken. Natuurlijk is een goede body (zo noemt men de camera zonder objectief) belangrijk, maar andere objectieven geven écht het verschil in een foto. Dit heeft invloed op de kwaliteit, zachtheid, scherpte en sfeer in een foto.  Even heel basis, het getal met mm erachter betekent het bereik van een objectief (hoe hoger het getal, hoe meer 'ingezoomd') en het getal achter de F geeft aan wat het bereik van het diafragma is. Simpel uitgelegd: bijvoorbeeld hoe onscherp je de achtergrond kunt maken t.o.v. het object / de persoon waarop je scherpstelt.

Er zijn objectieven waarmee je op verschillend bereik kan fotograferen, zo hebben veel spiegelreflex camera's een 'kitlens' (die je er meestal standaard bijgeleverd krijgt, er zijn ook uitgebreidere voordeelpaketten) van 18-55mm, en ook objectieven met een vast brandpunt. Zoomen doe je dan met je eigen voeten; lopen! Jaren geleden kocht ik de Canon 70-200 F2.8. Een enorm en superzwaar ding waar je flink mee kunt inzoomen. In die tijd fotografeerde ik nog heel veel paarden en daarvoor is dit een hele fijne lens. Bij het fotograferen van een paard heb je namelijk snel last van vertekening: dat zijn hoofd op de foto heel groot lijkt vergeleken met zijn lijf, omdat die het dichtst bij de camera zit. Boven de 70 á 80mm heb je hier bijna geen last meer van en hoe hoger het aantal mm's, hoe mooier in verhouding een paard uitkomt op de foto.

Maarja, na een tijdje fotografeerde ik bijna geen paarden meer en alleen nog maar mensen en toen begon dit objectief stof te verzamelen in een hoekje. Veel te groot, veel te zwaar, voegt niet bijzonder veel toe voor mij. Ik besloot hem te verkopen en sindsdien werk ik alleen nog maar met objectieven met een vast brandpunt en een laag F-getal. Zelf vind ik die véél fijner om mensen mee te fotograferen, maar vraag me niet precies waarom qua techniek. Ik vind het effect realistischer, mooier en hou ervan om veel te lopen tijdens het fotograferen en up close te werken met mijn modellen / klanten. Het is ook een beetje een kwestie van smaak denk ik.

Met mijn enorme toeter in juni 2008 - foto door Marjolein Brinkhorst
Wat ik op dit moment gebruik:

Mijn favoriete objectieven voor portretfotografie zijn de 50mm en de 85mm. Tijdens bruiloften pak ik ook vaak de 35mm vanwege beperktere ruimte zoals bijvoorbeeld in een huis of ander gebouw. Op beide bodies heb ik een zogeheten Battery Grip zitten, een soort extra stuk onder je camera die extra grip geeft én met ruimte voor een extra accu, maar het mooiste is misschien nog wel de extra ontspanknop die je hebt, zodat je bij 'staande' foto's je arm niet hoeft te verdraaien. 

Samenvattend blijf ik bij mijn standaard antwoord: doe een beetje research op internet en vraag vervolgens advies bij een speciaalzaak (niet Media Markt), neem daar goed de tijd voor en probeer desnoods verschillende camera's uit (lenen van familie of vrienden) voordat je een beslissing neemt. Het is ontzettend zonde als je veel geld uitgeeft voor een camera die uiteindelijk helemaal niet aan je verwachten voldoet of die juist heel veel opties heeft (waar je veel voor betaald hebt) die je niet gebruikt. Als fotografie al een hobby van je is waarvan je zeker weet dat je het blijft doen is het best leuk om eens wat meer te investeren in een camera waarbij je kunt gaan spelen met de instellingen, maar als je dit nog niet weet of je bent op zoek naar een camera voor af en toe een leuk kiekje tijdens een familiefeestje of een vakantie dan hoef je echt niet veel te investeren.

Ik hoop dat dit artikel je een beetje heeft geholpen in de keuze voor een camera en dat je goed geïnformeerd naar de winkel gaat om je nog beter te laten informeren.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!

Liefs,
Mariët. 

15 opmerkingen:

  1. Fijn artikel weer! Leuk om te weten dat jij vooral fotografeert met objectieven met een vaste brandpunt afstand. Ik heb momenteel alleen nog de kitlens en ben al een hele lange tijd aan het twijfelen tussen de 50mm en de 85mm. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit. 50mm is een stuk goedkoper, maar ik vraag me af of die wel genoeg toevoegt aan mijn huidige lens omdat die hetzelfde bereik heeft. 85mm lijkt me het meest geschikt, maarja.. die is weer zo duur ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De 50mm is inderdaad een fijn en goedkoop lensje om mee te beginnen die bijna elke fotograaf wel in zijn stash heeft. De 1.8 versie dan hé, de 1.4 is weer een stukje duurder. Zelf ben ik wel erg fan van de 85mm voor portretjes. Zijn geld dubbel en dwars waard!

      Verwijderen
  2. Leuk om te lezen! Ben zelf aan het kijken voor een nieuwe camera. De spiegelreflex die ik nu heb is best wel oud, en ik merk dat ik hem niet fijn vind werken (ik heb hem overgenomen van mijn vader). De nieuwe camera van mijn vriend, daar kan ik veel beter mee overweg. Maar jeetje.. er is zó veel keuze. En dan heb ik het nog niet eens over de lenzen.. ;-) Leuk om te zien dat je alleen werkt met lenzen met een vast brandpunt. Vind je dat niet lastig voor op reis?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan gebruik je toch lekker die van je vriend? ^^ Hihi. Op reis heb ik een 17-70mm maar die is al heel oud en niet heel goed van kwaliteit. Sowieso vind ik een spiegelreflex voor op reis geen porem. Daarom denk ik over een systeem.

      Verwijderen
  3. Fijn artikel! Gelijk even een vraag: merk je veel verschil tussen de 40D en 5D? Ik heb een 40D, ben wel tevreden hoor, maar ben ook altijd benieuwd naar kwaliteitsverschillen met andere camera's. Maar volgens mij zijn lenzen bepalender dan body's?
    OH en: ben je tijdens een bruiloft niet beperkt met je vaste brandpunt lenzen? Ik heb de Sigma 50mm F1.4 aangeschaft (fijn!) en mag binnenkort (extra) foto's maken bij de trouwerij van mijn oude buurmeisje, maar ik vind het lastig te bepalen wat ik doe op welk moment! Neem ook de 18-135mm mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rosanne! Tsjah, wat is veel verschil? Ik zie het in de kwaliteit op 100%, in het bereik van de objectieven die beter gebruikt wordt en in de 'sfeer' in de foto's (kan dat niet héél duidelijk uitleggen, sorry), maar of de foto's nou radicaal anders zijn... mwoah. Dat valt nog best mee. De 40D is een prima camera voor iemand die het niet professioneel doet. Wat je zegt klopt, de lens die je gebruikt is heel bepalend! 50mm 1.4 is súperfijn.

      Tijdens bruiloften is het enige moment dat ik me soms lichtelijk beperkt voel de ceremonie. Ik probeer dan toch wat onopvallender te zijn dan tijdens de rest van de dag, waarbij een zoomlens soms wel uitkomst kan bieden. Toch lukt het altijd prima om even een half minuutje in een hoekje te gaan staan en heel zachtjes de objectieven te wisselen, bij een ceremonie hoef je toch niet altijd van ieder moment een foto te maken.

      Wat leuk dat je als second shooter mee mag naar een bruiloft! Heel veel succes daarmee!

      Verwijderen
  4. Jep duidelijk! Ben na 10 jaar eens overgestapt op fullframe en dan is t wel een wereld van verschil! Heb dezelfde apparatuur als jij. 6d en 50mm en 85mm zijn echt mijn favorieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Handig om te lezen en te weten! Ik vind fotografie heel leuk, maar ik ben echt no wayyyy een expert. Totaaaal geen verstand van ook. Heb nu een compact camera, een Canon Ixus, waar ik heel tevreden over ben. Ik vind het steeds leuker worden om te fotograferen en meer dingen uit te proberen, dus wie weet schaf ik in de toekomst een "betere" en uitgebreidere camera aan :-) Wat veel opties zijn er zeg, poeh!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha, mijn vriend had afgelopen week de 70-200mm 2.8 gehuurd voor foto's van een theaterproductie en hij was er helemaal enthousiast over, haha. Zelf heb ik een 600D en wil ik de 50mm 1.8 nog hebben. Handig artikel!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk artikel! Erg handig deze informatie bij het aanschaffen van een camera!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel leuk artikel! Wij gebruiken op dit moment ook een fullframe toestel en dat is echt een wereld van verschil met wat we hadden. Het is altijd handig om te vragen als je een toestel koopt om eerst een dag zn apparaat te huren. Dan kan je kijken of je het wat vindt

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb een vraagje, ik ben aan het sparen voor een spiegelreflexcamera en ik vraag me af of ik lenzen nodig heb. Lenzen zijn namelijk heel duur… Ik zou mijn spiegelreflexcamera graag willen gebruiken voor mijn blog, maar ook voor YouTube. Denk je dat lenzen nodig zijn of is de standaardlens goed genoeg (ik zit te denken aan de Canon 1200D, maar de lenzen daarvoor zijn heel duur, heel erg buiten mijn budget). Heeft iemand tips?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jasmijn, ik zou je een 50mm F1.8 aanraden. Die zijn niet zo heel duur maar heel fijn! Een goede om mee te beginnen.

      Verwijderen
  10. He ik heb een vraag! Wat voor filters gebruik je het meest op je objectieven en waar gebruik je ze voor? Heb je aanraders?

    BeantwoordenVerwijderen