Pagina's

WARRIOR OR WORRIER?

ph. by Marjolein Hoogendam
Vroeger kon ik me vreselijk zorgen maken om dingen. Oké, nog steeds. Maar dan zag ik op het nieuws dat de vrouw van een of andere president aan de andere kant van de wereld was overleden en dan bad ik 's avonds als ik naar bed ging samen met papa of de president maar gauw een nieuwe vrouw mocht vinden. Ik wil de wereld verbeteren, ik wil oorlogen stoppen, iedereen (zachtjes en liefdevol) door elkaar rammelen en roepen: "Zie je het dan niet!? Liefde is het antwoord!" Ik wil iedereen knuffelen en iedereen blij maken en alle pijn wegnemen en alleen maar feestjes vieren met alle mensen omdat het leven zo mooi is.

Ergens along the way stopte ik met het kijken naar het nieuws. Sommige mensen vinden dat raar, maar ik kan er écht slecht tegen. Ten eerste vind ik een hoop dingen die men hier als 'nieuws' bestempelt zéér oninteressant, maar vooral: ik ga me zorgen maken, alles wat ik zie gaat in mijn kop zitten en het ergste vind ik nog dat ik niets kan doen.  Nee, ik kan geen oorlogen oplossen, ik kan niet iedereen voeden en ik kan die ene corrupte leider niet uit zijn kop praten dat er meer in het leven is dan macht en geld.

En dan komt er nu zo'n enorm bekende quote die we allemaal al zo vaak voorbij hebben zien komen dat de betekenis ervan ons bijna ontgaat - be the change you wish to see in the world. Ja...

Maar tóch is het zo. Want de oorlog in mijzelf kan ik wél stoppen. Ik kan wel goed voor mijn eigen lichaam zorgen en mezelf wel leren dat er meer in het leven is dan macht en geld. Nu zijn macht en geld sowieso al geen doelen voor mij, maar om even terug te haken op het vorige rijtje... Het hoeft niet op wereldformaat. Ik kan bij mezelf beginnen. Ik kan me zorgen gaan zitten maken, thuis op de bank, onder mijn warme dekentje... Maar ik kan óók een strijder zijn. Een strijder van het licht, zoals Paulo Coelho het noemt.

Ik kan depressie verslaan met dankbaarheid, negatieve gedachtes met ruimte en positiviteit, simpele chagrijnigheid met een glimlach. Ik kan openstaan voor anderen, liefdevol zijn, helpen waar ik kan. Grenzen wegvagen door de ander beet te pakken en te zeggen: 'Ik ben jou en jij bent mij en samen zijn we tof.'

Liefs,
Mariët.


13 opmerkingen:

  1. Aah mooi. En herkenbaar :) Toen ik in NZ al die tijd nauwelijks "het nieuws" meekreeg was ik me toch een partij gelukkig en onbezorgd. Nog steeds maak ik me veel te veel zorgen om anderen. En soms kan ik die mensen die over lijken gaan om ergens te komen maar moeilijk begrijpen. Als we allemaal een beetje liever zouden zijn voor elkaar zou de wereld er al een heel stuk mooier uitzien. But then again; je kan inderdaad alleen echt iets doen aan jezelf en hoe je zelf in de wereld staat. Dus dat doe ik dan maar ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stom is dat hé? Iedereen weet dat het leven een stuk fijner zou zijn als iedereen wat liever was, maar op de een of andere manier doen we het niet...

      Verwijderen
  2. Supermooi stuk! Ja, ik herken het helemaal. Er zijn tijden dat ik denk: ach fak it, waarom zou ik altijd maar aardig en meegaand en behulpzaam doen? wat krijg ik ervoor terug? Maar dan hoor je opeens weer dat je met een klein gebaar, een lief woord of iets wat amper moeite kost iemand heel blij kan maken en dan denk je: ja, ik kán een verandering maken. En wat betreft het nieuws: ik volg het ook niet. Ik voel me er wel schuldig over soms en soms loop ik achter de feiten aan, maar ik kan er slecht tegen. Net als die Facebook posts over dierenleed. Ik kan er niet meer tegen, ik weet hoe erg het is, dus ik kijk niet meer. (ik ben er op mijn eigen manier iedere dag mee bezig, maar dan in a positive way)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die laatste zin is heel belangrijk. Ik denk dat het goed is om je bewust te zijn van wat er allemaal misgaat in de wereld, maar op een niveau dat je het weet, het erg vindt en probeert op je eigen manier een steentje bij te dragen. Niet op de bank hangen, het nieuws kijken, tegen elkaar zeggen: goh wat erg hé? En dan weer verder met je leven alsof er niets gebeurd is. We hoeven echt niet allemaal vrijwilligerswerk in Syrië te gaan doen, maar bewustzijn en in je eigen leven aanpassingen doen is al een goed begin.

      Verwijderen
  3. Mooi mens dat je bent! Ik kijk trouwens ook geen nieuws en lees geen kranten, alleen maar ellende in de wereld waar niemand vrolijker van wordt. In mijn omgeving snapt ook niemand dat "Heb je niet de krant gelezen?" of "Heb je dat niet op het nieuws gezien" Nee, dat heb ik niet en ik wil het ook niet weten want ik wordt er geen gelukkiger mens van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die vraag krijg ik ook vaak inderdaad. Zelf probeer ik wel enigszins op de hoogte te zijn van dingen die ik belangrijk vind, maar er is zó veel op het nieuws wat ik echt niet hoef te weten.

      Verwijderen
  4. Heel mooi geschreven zeg, en een hele mooie gedachte om zo in het leven te staan. Ik sluit me hier volledig bij aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ben het helemaal met je eens - ik doe mee :) en ik moet snel eens coelho gaan lezen!
    xo, cheyenne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaaa dat is echt een aanrader! Al zijn boeken... <3

      Verwijderen
  6. Herkenbaar! Ik kijk ook liever niet naar het nieuws en heb ook altijd de gedachte dat iedereen gewoon lief en leuk tegen elkaar moet doen, dan is de wereld een stuk eenvoudiger en gezelliger.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw, wat een mooie blog, recht uit het hart! En het is zó waar, dat jij als ene unieke persoon wel degelijk het verschil in de wereld kunt zijn...En al die positieve energie die je uitstraalt door ervoor te kiezen negativisme om te buigen, zet mensen op de één of andere manier in beweging. Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw Mariët, heel mooi en ik ben het er volledig mee eens. Hartje

    BeantwoordenVerwijderen