Pagina's

DISCIPLINE


Één van de dingen waar ik aan moet werken is discipline. Maar hóe train je discipline als het trainen van iets nieuws of iets waar je niet goed in bent discipline vergt? 
Ik ging eens op onderzoek uit (alleen op internet hoor, niet té uitgebreid) en kwam vooral de termen 'visualiseren' en 'schrijven' tegen. Laat ik nou net van schrijven houden en ook behoorlijk visueel ingesteld zijn! Nou, dat moet lukken dan, toch? Het kan je heel erg helpen om nieuwe voornemens beter vol te houden als je doel specifiek is en je goed voor ogen hebt hoe je wil dat het is als je er eenmaal in geslaagd bent het vol te houden. En dus pakte ik mijn notitieboekje en ging ik eens wat schrijfopdrachten doen.


  1. Als eerste schreef ik mijn doelen op. Ik koos 6 gebieden in mijn leven uit waar ik iets wil verbeteren of veranderen, of waar ik gewoon méér mee bezig wil zijn. In plaats van vaag te blijven en alleen een kernwoord neer te zetten, probeerde ik zo specifiek mogelijk het doel te omschrijven. Een goed voorbeeld is 'afvallen'. Schrijf niet alleen dat woord op, maar ook precies hoeveel kilo je wil afvallen en wanneer. Dit is overigens niet een van mijn doelen, ik ben veel te gek op cheeseburgers

  2. Daarna schreef ik op wat ik moet doen om dat doel te bereiken. Voor elk doel schreef ik een paar activiteiten op die ik kan doen om dichter bij dat doel te komen. Om bij het voorbeeld te blijven: geen snoep meer in huis halen, zorgen dat er lekkere en gezonde alternatieven zijn, om de dag naar de sportschool. (Ofzo. Ik heb geen verstand van afvallen.)

  3. Als derde maakte ik een duidelijk overzicht met pros & cons. Per doel schreef ik in een paar punten op wat de voordelen zijn als ik dit doel behaal en wat de nadelen zijn als ik dat niet doe. Dit vind ik echt een fijne 'opdracht', het is goed om na te denken over de pros & cons, om het echt specifiek te maken in plaats van een vaag doel.
  4. Misschien wel de leukste en voor mij meest effectieve 'opdracht' was omschrijven hoe het zal zijn als je de doelen behaald hebt. Hier gaan we iets verder dan punten opschrijven. Hier schrijf je echt een soort succesverhaaltje over jezelf, over hoe je leven eruit ziet als je je doelen hebt behaalt, als je je nieuwe voornemens hebt volgehouden. Schrijf het in de tegenwoordige tijd, zodat je al bijna het gevoel krijgt dat het is gelukt. Lees dit verhaaltje elke dag, bijvoorbeeld elke ochtend als je wakker wordt. Zo begin je de dag met een kort, positief verhaaltje waardoor je goed voor ogen hebt waarom je doet wat je doet.
  5. Als laatste schreef ik mijn valkuilen op. Wat zijn jouw zwakke punten, waardoor lukt het je niet om je gedisciplineerd in te zetten voor deze doelen? Twee voorbeelden van mij zijn onzeker en snel afgeleid. Schrijf achter elke valkuil een remedie. Wat kun jij doen om te voorkomen dat je in die valkuil stapt en je doel niet haalt. Een goede tip tegen het snel afgeleid zijn: SelfControl gebruiken als je op de computer aan het werk moet. 

Eventueel een leuke toevoeging bij het maken van je succesverhaal is een moodboard, een inspiratiebord vol plaatjes die passen bij jouw succesverhaal. Hiervoor kan je bijvoorbeeld Pinterest gebruiken. Ga helemaal los en maak er een mooie collage van, waar je naar kunt kijken nadat je 's ochtends (of 's avonds) je succesverhaal gelezen hebt. Zo visualiseer je het nog iets makkelijker! 

Wees vooral lief voor je zelf als het eventjes niet lukt. Morgen weer een dag. Onthoud dat jouw zelfwaarde niet afhangt van hoe succesvol je bent in je zelf gestelde doelen. 

Liefs!
Mariët.

P.S.: Vandaag kwam er een interview met mij online op Style Spy, over mijn 'extreme sport': duiken.

6 opmerkingen:

  1. Wat een goede tips, hier moet ik ook maar eens wat mee doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn stukje, ga hier vanmiddag zelf eens mee aan de slag :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En? Is het gelukt om een mooi succesverhaal te schrijven?

      Verwijderen
  3. Leuk stukje! Vooral het gevoel van het behalen van je doel omschrijven vind ik een goeie tip!

    BeantwoordenVerwijderen