Pagina's

DREAMCATCHERS


In a way, we're all dreamcatchers these days. Het najagen van dromen is bijna een wet geworden, een religie. We worden van allerlei kanten aangemoedigd om een dromenplukker te zijn: carpe diem, ga ervoor, volg je hart! Het lijkt soms bijna alsof we allemaal een eigen bedrijf moeten starten, de wereld over moeten reizen en dat allemaal zo snel en succesvol mogelijk.

Er bestaan geen grenzen, álles kan, alles is mogelijk, je leven is maakbaar en een feestje waar je zelf de slingers moet ophangen. Op een bepaalde manier kan ik me zeker vinden in dit idee, want ook ik ben een zogenaamde 'dromenplukker' en doe mijn best om van mijn leven een feestje te maken. Ik gebruik zelfs dromenvangers als slingers, zoals je ziet. Toch wil ik eens tegenwicht bieden tegen dit idee, een beetje nuance. Want is het wel zo goed voor ons?

Ik denk dat er twee gevaren op de loer liggen als je graag een dromenplukker wil zijn. Ten eerste faalangst en een gevoel van mislukking of minderwaardigheid, ten tweede niet meer tevreden kunnen zijn met kleine, simpele en gewone dingen.

Want behalve dat het ons inspireert, legt het ook een druk op ons. Want wat nou als je niet weet wat je droom is? Of als het niet lukt? Of als jij wél grenzen hebt in je leven (ze bestaan echt) die je niet kunt veranderen? Ben je dan niet goed genoeg? Hoor je er dan niet bij? Faal je dan?

We hoeven niet allemaal zelfstandig ondernemer te zijn en de wereld over te reizen, we hoeven niet allemaal een bruisend, spannend leven te hebben waar altijd iets gebeurt. We kunnen ook gewoon heel graag huismoeder willen zijn en gelukkig worden van een baan bij de bibliotheek, waar het altijd stil is.

Televisie, blogs, magazines; allemaal moedigen ze ons aan om nieuwe dingen te proberen, geweldig te leren koken, je elke dag goed te kleden en altijd bezig te zijn met meer, beter, verder weg. We trekken onze volle kledingkast open en hebben "niets om aan te trekken", we lopen door een overvloedige supermarkt die elke dag voor enorme bedragen aan goed voedsel weg moet gooien en we zuchten: "Ze hebben hier niks, ik wil eens wat anders."

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het geweldig om te dromen en mezelf te ontwikkelen, ontwikkeling en groei maakt een mens gelukkig. Maar als je er even geen zin in hebt of als het even niet lukt is er niks aan de hand. Of je nu bij de supermarkt werkt of je geld verdient met bloggen over fashion, of je nu nooit op reis gaat, elke zomer op dezelfde camping in Frankrijk zit of de hele wereld over reist met alleen een rugzak om, you're worth it. Je leeft, en hoe je dat ook doet, leven is fijn.

We hoeven niet allemaal fabulous te zijn, er hoeven geen boeken over ons geschreven te worden en geen films over ons leven. Soms is gewoon ook gewoon heel fijn.

--

Chasing your dreams seems to be some kind of religion these days. We all need to abandon our lives as they are and start our own companies and travel the world. I love chasing dreams, but would like to point out that you're worth it, no matter what. Whether you work in a supermarket or make a living out of blogging about fashion, whether you never travel, always go to the same campings or explore the world with just a backpack and nothing more, it's okay. Life doesn't always have to be amazing, fabulous and full of 'happenings'. Sometimes, ordinary is just what we need. To read the full article, use the google translator to the right. 

Photography by Esmée Franken.



7 opmerkingen:

  1. Mooi geschreven! Ik ben echt een enorme dromer, en ik vind het heerlijk om over de toekomst na te denken. Maar soms krijg ik het er ook benauwd van omdat ik niet weet wat de toekomst mij gaat brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die foto's zijn prachtig!! Je hebt ook helemaal gelijk over je dromen volgen. Over laatst heb ik nog helemaal het zelfde gedacht, want dit is echt niet zo simpel voor iedereen. Leef gewoon je leven zoals je wilt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige blog! Mooi omschreven en helemaal waar.
    Zelf ben ik ook een dromer en ben altijd weer in de weer met nieuwe ideeen/dingen (sommige niet heel realistisch, haha), maar soms is het ook gewoon zo fijn om even niks te hebben, gewoon thuis op de bank te zitten en tot rust te komen. Gewoon 's morgens naar mijn werk te gaan en het ook gewoon fijn te vinden. Maar toch zou ik ook weer niet zonder de dromen kunnen. Maar het is daarom ook juist wel eens goed om hier bij stil te staan! Bedankt.. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ben je toch een prachtig mens! Ben blij met jou als vriendin!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Awh je hebt me gelinkt, hihi. Ik snap ergens wel wat je bedoelt. Zit er ook steeds meer aan te denken om straks voor mezelf iets te gaan beginnen, maar ik kom wel uit een ondernemersomgeving en ik zou me niet kunnen bedenken wat ik met de studies die ik gedaan heb zou kunnen doen onder een baas én wat me aanstaat. En na deze zomer weet ik dat een baan die je niet leuk vindt echt killing is, dus dat ook nooit meer. Maar dromen plukken is belangrijk. Ik denk dat als je gelukkig bent huismoeder te zijn, dan is dat fantastisch. Als je gelukkig wordt van uren in de keuken staan, dan moet je dat doen. Ik zal nooit een goede huisvrouw zijn, koken kan ik niet (ik kan het wel, maar gewoon, standaard shit) en daar streef ik ook niet naar want daar word ik ook niet gelukkig van. Maar het klopt wat je zegt, niet iedereen heeft grootse dromen en dat hoeft ook niet, zo lang je maar je hart volgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Helemaal mee eens en goed om er weer even bij stil te staan! Dank. Mooie documentaire hierover is 'Alles wat we wilden'. - 'The sky is de limit. Iedereen kan een ster zijn én mooi én populair. Waarom ben je dat dan niet? Onze dromen zijn groot, wild en oneindig. In een omgeving van ‘meer is beter’, lijkt ‘genoeg’ niet meer te bestaan. De documentaire 'Alles wat we wilden' ('All We Ever Wanted') is een visueel tijdsdocument waarin het streven naar het hoogst haalbare in alle facetten van het leven zegeviert; sociale status, perfect uiterlijk, flitsende carrière, de ideale partner en een fantastische smaak.'

    BeantwoordenVerwijderen