Pagina's

Love Your Body


Laat ik maar gelijk mezelf indekken door te zeggen dat ik een voorstander ben van gezond eten en genoeg bewegen. Ik beweer niet dat dat niet nodig is of niet hoeft. Maar ik kan af en toe zo gek worden van al die 'fitspiration' en 'thinspiration' en social media accounts die helemaal vol staan met foto's van opgetrokken t-shirts om aan iedereen te laten zien hoe plat en gespierd het buikje is. Alleen maar focussen op wat we eten en wat we vandaag in de sportschool hebben gedaan. Focussen op welke maat we hebben, hoe onze spieren eruit zien... Zelfs ik, een lui varken sinds ik me kan herinneren, raak er af en toe bijna door beïnvloed. Ik heb zelfs een tijdje terug een foto gemaakt van mijn buik, om te kunnen vergelijken met twee maanden later. Whut???? Ben ik even blij dat ik hem nergens online heb gezet... Afgelopen vrijdag maakte Marjolein deze foto'tjes van me, waar ik GENIET! En nee, geen dunne benen, geen platte buik, geen superstrakke en gespierde kont, geen slanke schouders en bovenarmen (mijn grootste issue met mezelf in zwakke tijden)... Maar DIT zijn de foto's waar ik mijn instagram mee wil vullen. Dit is het lichaam waar ik trots op wil zijn omdat ik ermee kan leven! Omdat ik ermee kan lopen, springen, dansen, reizen. (Die linkerfoto is trouwens niet helemaal eerlijk, want daar sta ik én op mijn tenen, én zwiep ik mijn armen heel hard in de lucht, waardoor ik slanker lijk dan ik ben.)

Ja, ik heb een voornemen om gezonder te eten en meer te bewegen (al heeft een overbelaste knie nu alweer roet in het eten gegooid, maar we blijven proberen), puur om me fitter te voelen. Ik eet gewoon écht teveel ongezonde dingen en voel elke keer weer dat het mijn lichaam geen goed doet. Maar laat ik first and most of all toch gewoon van mijn lichaam houden zoals het is. Nee, ik ga geen quotes plaatsen dat "echte vrouwen rondingen hebben", want geen enkele vrouw is hetzelfde en volgens mij is nog steeds alles met babyproducerende onderdelen (werkend of niet) een echte vrouw, of ze nu dun is en geen rondingen heeft, of vol, of misschien gewoon dik. Het lijkt wel alsof we bang zijn voor grote billen, volle benen, een beetje vet op onze buik. Het lijkt haast een afkeer te zijn. Maar vol of dik is niet automatisch ongezond.

Een hele tijd geleden schreef ik een stukje over dankbaar zijn voor je lichaam. Die wil ik vandaag met jullie delen.
"Het lichaam, wat is dáár veel om te doen zeg. Alles lijkt tegenwoordig wel om het lichaam te draaien, alleen helaas op een nogal negatieve manier. Ons lichaam moet slanker, strakker, langer, dunner, gladder, mooier, fantastischer, onrealistischer..
De billboards en reclames waarop onrealistische lichamen worden geshowd vliegen ons om de oren als ‘voorbeeld van perfectie’. Ondanks het feit dat iedereen weet dat deze lichamen compleet vermaakt zijn in photoshop, zijn we er met zijn allen keihard naar aan het streven om net zo’n ‘perfect’ lichaam te krijgen. En waarom? Halen we er zekerheid uit? Geluk? Eigenlijk niet hé? Want het is nooit goed genoeg, de lichamen in tijdschriften en op billboards zullen altijd slanker, strakker, dunner en.. onrealistischer blijven. Dus waarom nog zoveel moeite doen? Waarom jezelf van alles ontzeggen en opleggen?
Ga eens proberen om dankbaar te zijn voor je lichaam, blij te zijn met je lichaam, het te waarderen en ervan te genieten. Ga je lichaam eens van top tot teen na en bedenk wat een hoeveelheid aan mogelijkheden en functies het je biedt.
Neem nu bijvoorbeeld je huid. Je huid beschermt je tegen allerlei invloeden van buitenaf, je huid houdt alles bij elkaar, ze geeft je de mogelijkheid om te genieten van allerlei aanrakingen, zij is de poort voor allerlei afvalstoffen om je lichaam te verlaten, ze waarschuwt je wanneer je te lang in de zon bent (geweest), of juist wanneer je niet warm genoeg gekleed bent... En dat is nog maar een topje van de ijsberg.
En dan je benen. Je kunt gewoon lópen. Je verplaatsen wanneer en waarheen je maar wilt. Je kunt je verdedigen wanneer dat nodig is, je kunt rennen, dansen, en voor de vrouwen: shoppen! Denk je eens in, shoppen zonder benen, waar zouden we zijn? Juist. Nergens.
En laat me niet beginnen over handen, wat je dáár allemaal mee kunt. En je armen. En je buik dan! Je buik is een beschermende herberg voor je organen, je buik geeft je de mogelijkheid voor het groeien van een kind, nieuw leven. Je buik geeft ruimte voor het verwerken van voedsel, en niet te vergeten is zij de plek waar emoties huizen en borrelen. Verliefdheid, woede, blijdschap en wantrouwen, alles voel je in je buik. Om dan nog maar niet te spreken over je rug, het centrum en de ondersteuning van je hele lichaam.
Merk je het? Je lichaam is fantastisch! Neem eens de tijd, ga er eens goed voor zitten (of liggen) om elk (klein of groot) deel van je lichaam langs te gaan en te benoemen wat de functies ervan zijn, en voel de dankbaarheid. Dankbaarheid dat je zo’n geweldig lichaam hebt (gekregen), waar je zoveel mee kan. En ja, natuurlijk is het van belang om gezond te eten en genoeg te bewegen, met andere woorden: goed voor je lichaam te zorgen. Maar overdrijf er niet in. Schaam je niet voor je lichaam, klaag er niet over, wees er niet onzeker over maar juist trots!
Geniet ervan en vier het feit dat je gezegend bent met zoiets prachtigs als een uniek eigen lichaam!"
--

For my foreign readers: I recommend using Google Translate, you can find a translation widget in the sidebar on the right, below my instagram widget!




7 opmerkingen:

  1. Geweldige post Jet! Het was heerlijk op het strand en ik vond het voor het eerst fijn om op het strand te zijn. Gewoon omdat jij ook niet zo obsessed ben met hoe je er uit ziet, dat maakte mij ook een stuk zekerder! Dank je wel! Je ziet er super uit en inderdaad, je bent wie je bent!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel lieverd. Ik vond het ook heerlijk op het strand en supergoed dat je na even twijfelen gewoon schijt had en lekker rondwandelde in je bikini. ^^

      Verwijderen
  2. Wat een geweldig stukje! Ik hoop dat ik op een dag ook zo positief en blij kan zijn met hoe ik eruit zie, maar op het moment ben ik gewoon nog niet tevreden. Niet erg, ik doe er dan ook mijn best voor om gezonder te worden. (Bij mij is het ook niet alleen ethisch, maar ook echt dat mijn overgewicht een belemmering voor mijn gezondheid vormt). Ik herken het wel wat je zegt, dat constant maar focussen. Maar ik merk als ik die focus verlies dat ik dan zo lui wordt, dus soms vind ik het wel lekker dat je er mee dood gegooid wordt. En ik vind dat je een prachtig lichaam hebt, ookal is het niet zo afgetraind als je zegt (zie ik overigens niet), dus daar mag je absoluut trots op en blij mee zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Leonie,

      Supergoed dat jij je inzet om een gezonder lichaam te krijgen! Daar is ook echt helemaal niets mis mee, dat kan ik alleen maar toejuichen. Maar doe het inderdaad om gezond te zijn, niet om 'zo dun mogelijk' te worden en foto's met opgetrokken shirtjes te kunnen plaatsen. ;) Wees blij als je lichaam gezond is, als je kan leven en genieten van je leven.

      En de reden dat ik trots op mijn lichaam ben (of probeer te zijn, het lukt me ook niet altijd) en er blij mee ben is niet om hoe het eruit ziet, maar om het feit dat het gezond is en ik kan leven!

      Liefs!

      Verwijderen
  3. Wat een heerlijke blog post Jet. Ik kan er van genieten dat je gewoon schijt hebt aan de rest van de wereld en heerlijk rond paradeert. Iedereen heeft wel eens wat om onzeker over te zijn, maar je bent wie je bent.

    BeantwoordenVerwijderen